ARKIV

På denne siden finner du årsmøtepapirer og referater fra 2024 og fremover. Eldre dokumenter er importert fra klubbens gamle hjemmeside, og ligger under fanen Artikler.

Klubbens årsmøte holdes 13. mars i 2025.



Vedtekter for BK Ruterknekt

Revidert i henhold til NBF’s mal, godkjent på årsmøtet 13.04.00 og gjort gjeldende fra 01.09.00. Revidert i mars 2019 i hht NBF’s vedtekter av 3. juni 2018. Revidert i juni 2022 i hht vedtak av BK Ruterknekts Årsmøte 27.4.2020.

Kapittel 1 Basisvedtekter (likt for alle klubber i NBF)

  • Definisjon, oppgaver, formål og forpliktelser § 1-1
  • Medlemskap og kontingent § 1-2
  • Medlemmenes rettigheter og forpliktelser § 1-3
  • Organisatoriske bestemmelser § 1-4
  • Årsmøte § 1-5
  • Ekstraordinært årsmøte § 1-6
  • Klubbstyre § 1-7
  • 

Kapittel 2 Særlige bestemmelser for BK Ruterknekt

  • Klubbledelsen § 2-1
  • Styret § 2-2
  • Utelukkelse av medlem § 2-3
  • Æresbevisninger § 2-4



Kapittel 3 Oppløsning og vedtektsendring (likt for alle klubber)

  • Oppløsning § 3-1
  • Vedtektsendring § 3-2



KAPITTEL 1 - Basisvedtekter (like for alle klubber)

§ 1-1 Definisjon, oppgaver, formål og forpliktelser

Bridgeklubben Ruterknekt ble stiftet den 15.09.1942 og opptatt som medlem av Norsk Bridgeforbund den 24.10.42 med de rettigheter og forpliktelser det innebærer ifølge NBF’s vedtekter. Klubben er en sammenslutning av bridgespillere som vil organisere og spille bridge etter de bestemmelser som utgis av NBF. Klubben har forpliktet seg til å arbeide for det formål som er formulert i NBF’s vedtekter § 1-1:

• Å utbre kunnskap om og forståelse for bridgesporten som positiv verdiskaper i samfunnet og for det enkelte individ gjennom et fellesskap preget av likeverd, lojalitet, ærlighet og demokrati.

• Å organisere utøvelsen av bridgesporten på en måte som skjerper mental helse, stimulerer og utløser redelig konkurranse og skaper et trygt og godt sosialt miljø.

• Å utvikle konkurransebridgen, gjennom turneringer/konkurranser på ulike nivå, klasser og turneringsformer, sammen med kretsene og klubbene.

• Å utvikle og organisere et breddetilbud der trivsel og det sosiale er sentrale verdier, sammen med kretsene og klubbene

• Å utvikle bridge som en tankesport med høy etisk standard.

Klubben har påtatt seg de forpliktelser som går fram av NBF’s vedtekter § 3-2, og vil forøvrig etterleve de regler og bestemmelser som fattes av overordnet myndighet. Klubben er partipolitisk nøytral.

§ 1-2 Medlemskap og kontingent

Klubben består utelukkende av personlige medlemmer som har betalt sin kontingent og av æresmedlemmer.

Medlemskontingenten fastsettes av årsmøtet og inkluderer kontingenten til NBF. Medlemmer av klubben er automatisk medlemmer i NBF med de rettigheter og forpliktelser det innebærer. Styret i klubben skal innen 31. desember hvert år sørge for at alle som ønsker slikt medlemskap er medlem av klubben.

Klubben tilhører Midt-Trøndelag bridgekrets og skal betale den av kretstinget fastsatte klubbkontingent.

Klubben er frittstående og selveiende innenfor rammen av vedtektene for NBF. Klubbens årsmøte kan vedta oppsigelse av medlemskapet i NBF og beholde sine eiendeler etter at alle økonomiske forpliktelser til krets og forbund er gjort opp.

§ 1-3 Medlemmenes rettigheter og forpliktelser

Ethvert medlem som har betalt sin kontingent er sikret de tilbud, den bistand og service, og de konkurransemuligheter som klubben og organisasjonen i sin helhet tilbyr sine medlemmer. Representasjonsrett fra klubben forutsetter medlemskap i klubben. Representasjonsrett fra kretsen forutsetter medlemskap i en klubb i kretsen.

Ethvert medlem av klubben har adgang til alle bridgeklubber i landet. Makkerpar skal, ved å varsle i rimelig tid, sikres mulighet for å spille enkeltkvelder, likesom medlemmer av andre klubber får det samme tilbudet hos oss.

Ethvert medlem som har sine forpliktelser i orden, har rett til gjennom regelfestete kanaler å utøve innflytelse på klubbens og hele organisasjonens ledelse og drift. Ethvert medlem skal etterleve organisasjonens vedtekter og bestemmelser på en høvisk måte som styrker fellesskapet og det sosiale miljø.

Ethvert medlem plikter å påta seg verv i organisasjonen og utføre andre oppgaver for fellesskapet dersom helse eller andre særlige hensyn ikke er til hinder for det.

§ 1-4 Organisatoriske bestemmelser

De organisatoriske bestemmelser som gjelder alle organisasjonsledd går fram av NBF’s vedtekter kap.4. Det gjelder:

• Frister for avvikling av årsmøte, § 4-1.

• Gjennomføring av årsmøtets forhandlinger, § 10-4.

• Vedtaksførhet, § 4-3.

• Stemmerett og valgbarhet, § 4-3.

• Stemmegivning, § 4-4 og 4-5.

• Habilitet, § 4-6.

• Kjønnsfordeling, § 4-7.

• Overordnet organisasjonsleddets kompetanse, § 4-8.

• Utgiftsdekning og godtgjørelse, § 4-9.

Bruk av begrepene komite, utvalg og arbeidsgruppe er også fellesbestemmelse for alle organisasjonsledd og er beskrevet i NBF’s vedtekter kap. 7.

§ 1-5 Årsmøte (§ 10.4 og 10.5 i NBF’s vedtekter)

Klubbens høyeste myndighet er årsmøtet. Mellom årsmøtene er klubbstyret høyeste myndighet.

Ordinært årsmøte for klubb skal holdes hvert år fortrinnsvis innen utgangen av februar, og innkalles av klubbstyret senest 14 dager før årsmøtet holdes. Begrunnet forslag til årsmøte kan fremmes av enkeltmedlem, årsmøtets oppnevnte komiteer og klubbstyret senest 1 uke før årsmøtet holdes. Fullstendig dagsorden, beretning, revidert regnskap, innkomne forslag og valgkomiteens innstilling skal være tilgjengelig senest 24 timer før årsmøtet settes. Alle klubbens medlemmer, har rett til å møte på årsmøtet med stemmerett. Representant for forbundsstyre og kretsstyre kan møte med tale- og forslagsrett. Æresmedlem som ikke lenger er aktivt medlem av klubben kan møte med tale- og forslagsrett. Den samme rett kan gis andre som innbys av årsmøtet og/eller klubbstyret.

Årsmøte i klubb ledes av klubbstyrets leder eller valgt dirigent. Det skal føres protokoll over årsmøtets forhandlinger av klubbstyrets sekretær eller person valgt av årsmøtet.

Årsmøtet skal:

a) Godkjenne innkalling og dagsorden

b) Velge 2 representanter til å underskrive protokollen

c) Behandle klubbstyrets årsberetning, og fatte vedtak om ansvarsfrihet for styret

d) Behandle avsluttet og revidert regnskap for perioden, og fatte vedtak om ansvarsfrihet for styret

f) Behandle innkomne forslag

g) Foreta valg av:

- Leder, nestleder og kasserer

- Det antall styremedlemmer som årsmøtet vedtar.

- Minst 2 medlemmer utenfor styret til valgkomite

- Minst 1 revisor

h) Utnevne æresmedlemmer og tildele andre æresbevisninger

i) Representant(er) til kretstinget. Valget kan overlates til klubbstyret. Øvrige bestemmelser om gjennomføring av årsmøtet går fram av klubbvedtektens kap. 2.

§ 1-6 Ekstraordinært årsmøte

Ekstraordinært årsmøte avholdes når klubbstyret, kretsstyret, forbundsstyret eller 1/3 av klubbens medlemmer krever det, og innkalles senest en uke før det avholdes. På ekstraordinært årsmøte kan det bare behandles saker som kravet om det ekstraordinære årsmøtet omfatter og som er kunngjort i innkallingen.

§ 1-7 Klubbstyre

Klubbstyret skal:

• Håndheve organisasjonens vedtekter og bestemmelser og iverksette årsmøtets beslutninger samt instrukser fra bridgeting, forbundsstyre og kretsting.

• Besørge løpende forretninger.

• Forvalte klubbens midler og eiendeler.

• Organisere bridgespillet i klubben.

• Arbeide for et harmonisk fellesskap og et godt sosialt miljø i klubben.

• Bistå enkeltmedlem eller gruppe av medlemmer i de tilfeller dette anses nødvendig av hensyn til deres anseelse og utøvelse av bridgesporten.

• Delta i kretsting og andre særskilte møter som overordnet organ innkaller til

• Fungere som klubbens disiplinærmyndighet, jfr. NBF’s disiplinærreglement.

• Utarbeide og legge fram for årsmøtet beretning og revidert regnskap, og forøvrig forberede alle andre saker som skal behandles av årsmøtet.

• Sende utskrift av årsmøtets protokoll til kretsstyret og forbundsstyret senest to uker etter årsmøtet.

Alternativt gjøres protokollen tilgjengelig elektronisk.



KAPITTEL 2 - Særlige bestemmelser for Bridgeklubben Ruterknekt

§ 2-1 Klubbledelsen

Bridgeklubben Ruterknekt ledes av et styre på 6 medlemmer, bestående av leder, nestleder, kasserer, sekretær, styremedlem og varamedlem. Disse velges av årsmøtet. Funksjonstiden er 2 år. For kontinuitetens skyld velges leder, sekretær og varamedlem ett år – nestleder, kasserer og styremedlem det neste.

Revisor og vararevisor velges for 2 år. Festkomite på 3 medlemmer, hvorav kasserer er selvskreven, velges for 2 år. Valgkomite på 2 medlemmer velges for 1 år.

§ 2-2 Styret

Styret er beslutningsdyktig når minst 3 medlemmer er til stede. Over styrets møter føres protokoll. Styret plikter

dessuten å føre regnskap, medlemsprotokoll og turneringsprotokoll.

§ 2-3 Utelukkelse av medlem

Styret kan utelukke et medlem som overtrer klubbens vedtekter og bestemmelser, eller som ved sin oppførsel skader klubben. Et medlem som er utelukket, kan anke utelukkelsen til kretsstyret. Klubbledelsen plikter å informere om ankeretten.

§ 2-4 Æresbevisninger

1. Æresmedlem

 Kriterier: Medlemmet må ha lagt ned en ekstraordinær innsats i klubb- og/eller kretsadministrasjon/ledelse, eller på annen måte ha utmerket seg til medlemmenes trivsel og klubbens fortjeneste i minimum 15 år. Forslag fra: Et hvert medlem av klubben, inkludert æresmedlemmer. Innstilles av: Komité bestående av de 4 som har vært æresmedlem lengst samt styreleder. Styreleder er komitéens leder. Besluttes av: Styret i klubben Tildeles når: I jubileumsår (hvert 5.år. 2022 osv.) og ifm et jubileumsarrangement. Utmerkelsen skal komme som en overraskelse på kandidaten. 

2. Formannsklubbe/ Lederklubbe

Kriterier: Tildeles klubbens leder etter minimum to perioder (4 år). Tildeles når: På klubbens årsmøte.



KAPITTEL 3 - Oppløsning og vedtektsendring

§ 3-1 Oppløsning

Forslag om oppløsning av klubben skal behandles på årsmøte og må være kunngjort ved innkallingen til årsmøtet. Vedtak om oppløsning er gyldig dersom minst 3/4 av de møtende medlemmer stemmer for forslaget.

Blir oppløsning vedtatt skal klubbens arkiv leveres til kretsstyret. Eventuelle eiendeler etter oppløsning tilfaller vedkommende kretsstyre og skal brukes til fremme av bridgesporten fortrinnsvis på samme sted. Vedtak om sammenslåing av klubben med en annen klubb behandles på samme måte som oppløsning. Arkiv og eventuelle eiendeler overtas av den nye klubb.

§ 3-2 Vedtektsendring

Endring av basisvedtektene (kapittel 1 og 3) kan bare foretas på ordinært bridgeting, jfr. NBF’s vedtekter § 13-2.

Forslag om endring av bestemmelsene i vedtektens kap. 2 kan bare foretas på ordinært årsmøte. Vedtak om vedtektsendring på disse punkter er gyldig dersom 2/3 av de møtende medlemmer stemmer for forslaget.



Årsmøte

Sample text

Sample text

Styremøter

Referat kommer...

BK RUTERKNEKT – STYREMØTE 12.12.2024

Til stede: Kurt Strand, Roland Kruse, Gunn Karine Moe, Per Riiber Sæther og Hege Charlotte Faber

Forfall: Eva Elisabeth Hjulstad

Referent: Hege Charlotte Faber

SAKER

1) Økonomistatus

Roland presenterte kontooversikt og regnskap så langt. Status pr. dato er at vi har ca. 17.000 bedre likviditet enn pr. 1 januar. Det kommer nok flere regninger innen årsslutt, bl.a. for kortlegging og serviceavgift til NBF. Roland lager en oversikt over manglende kontingentinnbetaling, inkludert passivmedlemmer.

Ifølge Gunn ser det ut til å bli et overskudd på kr. 5-6000 på vinlotteriet.

2) Terminliste

Kurt presenterte alternativer til terminliste for våren 2025, hvor alternativ 3 ble bestemt. Valgt liste legges på hjemmesiden. Kurt avklarer med vertskapene om de foreslåtte datoene for Nyttårsfestspill og Kommai er ok. Oppstart 2. januar.

3) Nye medlemmer og opplegg for disse

Det blir nybegynnersimultan 25. januar.

Nybegynnerne begynner klubbspilling 9. januar (kveld 2). Det tilsvarende opplegg som tidligere en time før spillestart på klubbkveldene, med gjennomgang av konvensjoner m.m. Nybegynnerne spiller deretter så mange spill de rekker. Analyse/kommentarer av enkelte spill sendes ut etterpå.

I A+B-turneringen legges det til en nybegynnergruppe C, slik at det blir en A+B+C-turnering.

4) Ny hjemmeside

Hege er administrator for den nye hjemmesiden sammen med Kurt. Overgang fra gammel til ny hjemmeside blir ved nyttårsskiftet.

5) Eventuelt

Neste styremøte blir 6. mars 2025.



Trondheim, 13. desember 2024

For Styret

Kurt Strand (sign)

Leder