Vurderingskriterier
Oversikt over hovedområdene:
Fag |
Hovedområder |
|
|
Toppidrett 1 |
Treningsplanlegging |
Basistrening |
Ferdighetsutvikling |
Toppidrett 2 |
Treningsplanlegging |
Basistrening |
Ferdighetsutvikling |
Toppidrett 2 |
Treningsplanlegging |
Basistrening |
Ferdighetsutvikling |
Treningsplanlegging
Hovedområdet omfatter forhold som er viktige i treningsplanleggingen på kort og lang sikt, og produksjon av egne treningsplaner ut fra spesialidrettens krav til planlegging. Treningsplanlegging omfatter også regelverket i spesialidretten, og hvilke holdninger og krav til atferd og livsstil som forventes av en toppidrettsutøver
Basistrening
Hovedområdet omfatter variert trening av egenskaper som er viktige for prestasjonsutvikling.
Ferdighetsutvikling
Hovedområdet omfatter systematisk og målrettet trening av ferdigheter som er sentrale for prestasjonsutvikling i spesialidretten.
Timetall
Timetallet er oppgitt i 60 minutters enheter.
Toppidrett 1: |
|
140 årstimer |
Toppidrett 2: |
|
140 årstimer |
Toppidrett 3: |
|
140 årstimer |
Vurdering i Toppidrett 1
I faget Toppidrett 1 skal en vurdere eleven etter ferdigheter, gjennomføring og kunnskap. Vurderingsveiledningen angir hva som defineres inn under noe kompetanse (karakter 2), god kompetanse (karakter 3-4), og svært god kompetanse (karakter 5-6).
1. Ferdigheter og gjennomføring.
Dette gjelder hovedområdene ferdighetsutvikling og basistrening. En vurderer
• Totalferdighet i spesialidretten
• Tekniske og taktiske ferdigheter
• Gjennomføring av systematisk ferdighetsutvikling
• Trening av fysiske, psykiske og kognitive egenskaper
• Holdninger til trening, egentrening og restitusjon
• Fair play og regelverk
2. Kunnskap.
Dette gjelder hovedområde treningsplanlegging. En vurderer teoretisk kunnskap og hvordan en anvender denne kunnskapen innenfor spesialidretten.
Kjennetegn på måloppnåelse i Toppidrett 1
|
Ferdighetsutvikling |
|
|
|
Noe kompetanse |
God kompetanse Karakterene 3 og 4 |
Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6 |
Ferdighet og gjennomføring |
Generelt: Eleven skal kunne gjennomføre trening i spesialidretten. Eleven skal kunne - delta og vise elementer av teknikker og beherske dem. - gjenkjenne og gjennomføre enkelte taktiske valg i spillsituasjoner. Eleven skal kunne delta og vise enkelte deler av teknikker. Fair play og regelverk Eleven skal kunne vise forståelse for fair play i konkurransesituasjoner. |
Generelt: Eleven skal kunne gjennomføre systematisk og målrettet trening i spesialidretten. Eleven skal kunne - beherske enkelte av de grunnleggende tekniske ferdigheter og anvende disse i spillsituasjoner. - utføre og gjenta flere gode taktiske valg i spillsituasjoner. Eleven skal kunne beherske og utføre deler av de tekniske momenter idretten krever. Fair play og regelverk Eleven skal vise fair play i mange konkurransesituasjoner. Elevene skal kjenne reglene i spill og konkurransesituasjoner. |
Generelt: Eleven skal kunne gjennomføre systematisk og målrettet trening med høy kvalitet i spesialidretten. Eleven skal kunne - beherske et bredt utvalg av de grunnleggende tekniske ferdighetene. - kombinere og anvende ulike tekniske ferdigheter i spillsituasjoner. - utføre og gjenta gode taktiske valg i store deler av spillsituasjoner. Eleven skal kunne beherske og utføre alle deler av de tekniske momentene idretten krever. Fair play og regelverk Eleven skal vise fair play i alle konkurransesituasjoner. |
|
Basistrening |
|
|
|
Noe kompetanse |
God kompetanse Karakterene 3 og 4 |
Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6 |
Ferdighet og gjennomføring |
Eleven - har et minimum av de fysiske, psykiske og kognitive egenskaper som gjør at han/hun kan drive spesialidretten. - har et treningsgrunnlag som gjør at eleven kan utføre deler av basistreningene. |
Eleven - har gode fysiske, psykiske og kognitive egenskaper rettet inn mot spesialidretten. - har et treningsgrunnlag som gjør at eleven kan utføre basistreningene. |
Eleven - har svært gode fysiske, psykiske og kognitive egenskaper rettet inn mot spesialidretten. - har et treningsgrunnlag som gjør at eleven kan utføre basistreningen med høy kvalitet. |
|
Treningsplanlegging |
|
|
|
Noe kompetanse |
God kompetanse |
Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6 |
Kunnskap og anvendelse av kunnskap |
Eleven skal kunne - kjenne til krav til livsstil for en toppidrettsutøver. - kjenne til betydningen av restitusjon, kosthold og væsketilførsel for prestasjonsutvikling i spesialidretten. - med god hjelp sette opp noen kortsiktige og et langsiktig mål for egen prestasjonsutvikling. |
Eleven skal kunne - forklare de viktigste kravene som stilles til en toppidrettsutøver innenfor livsstil. - forklare betydningen av restitusjon, kosthold og væsketilførsel for prestasjonsutvikling i spesialidretten. - sette opp kortsiktige og langsiktige mål for egen prestasjonsutvikling, og få hjelp til å evaluere disse underveis. - beskrive hovedtrinnene i en utviklingstrapp for ferdighetsutvikling i spesialidretten. |
Eleven skal kunne - vurdere de ulike kravene som stilles til en toppidrettsutøver innenfor livsstil. - vurdere betydningen av restitusjon, kosthold og væsketilførsel for prestasjonsutvikling i spesialidretten. - sette opp kortsiktige og langsiktige mål for egen prestasjonsutvikling, og kunne evaluere disse underveis. - forklare hovedtrinnene i en utviklingstrapp for ferdighetsutvikling i spesialidretten. |
Vurdering i Toppidrett 2
I faget Toppidrett 2 skal en vurdere eleven etter ferdigheter, gjennomføring og kunnskap. Vurderingsveiledningen angir hva som defineres inn under noe kompetanse (karakter 2), god kompetanse (karakter 3-4), og svært god kompetanse (karakter 5-6).
1. Ferdigheter og gjennomføring.
Dette gjelder hovedområdene ferdighetsutvikling og basistrening. En vurderer
• Basisegenskaper
• Ferdigheter i spesialidretten i og utenfor konkurranser.
2. Kunnskap.
Dette gjelder hovedområde treningsplanlegging. En vurderer teoretisk kunnskap og hvordan en anvender denne kunnskapen innenfor spesialidretten.
Kjennetegn på måloppnåelse i Toppidrett 2
Ferdighetsutvikling |
|
||
|
Noe kompetanse |
God kompetanse Karakterene 3 og 4 |
Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6 |
Ferdighet og gjennomføring |
Generelt: Eleven skal kunne gjennomføre trening i spesialidretten. |
Generelt: Eleven skal kunne gjennomføre og vurdere resultatet av systematisk og målrettet trening i spesialidretten. |
Generelt: Eleven skal kunne gjennomføre og vurdere resultatet av systematisk og målrettet trening med høy kvalitet i spesialidretten. |
Eleven skal kunne - delta og vise elementer av teknikker, og beherske dem delvis i konkurranse med andre. - gjenkjenne og gjennomføre enkelte taktiske valg i spillsituasjoner. |
Eleven skal kunne - utvikle og beherske enkelte av de grunnleggende tekniske ferdighetene og anvende disse i konkurranse med andre. - utføre og gjenta flere gode taktiske valg i spillsituasjoner. |
Eleven skal kunne - utvikle og beherske et bredt utvalg av de grunnleggende tekniske ferdighetene. - kombinere og anvende ulike tekniske ferdigheter i konkurranse med andre. - utføre og gjenta gode taktiske valg i store deler av spillsituasjoner. |
|
Eleven skal kunne delta og vise enkelte deler av teknikker i konkurranse med andre |
Eleven skal kunne utvikle, beherske og utføre deler av de tekniske momentene idretten krever i konkurranse med andre |
Eleven skal kunne utvikle, beherske og utføre alle deler av de tekniske momentene idretten krever i konkurranse med andre. |
|
|
Tester og analyser |
Tester og analyser |
Tester og analyser |
|
Basistrening |
|
|
|
Noe kompetanse |
God kompetanse Karakterene 3 og 4 |
Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6 |
Ferdighet, kunnskap og gjennomføring |
Eleven har et minimum av de fysiske, psykiske og kognitive egenskaper som gjør at han/hun kan drive spesialidretten. |
Eleven har gode fysiske, psykiske og kognitive egenskaper rettet inn mot spesialidretten. |
Eleven har svært gode fysiske, psykiske og kognitive egenskaper rettet inn mot spesialidretten. |
Eleven skal kunne beskrive hvilke basisegenskaper som er sentrale for prestasjonsutviklingen i spesialidretten. |
Eleven skal kunne beskrive og til en viss grad vurdere hvilke basisegenskaper som er sentrale for prestasjonsutviklingen i spesialidretten. |
Eleven skal kunne beskrive og vurdere hvilke basisegenskaper som er sentrale for prestasjonsutviklingen i spesialidretten. |
|
Treningsplanlegging |
|
|
|
Noe kompetanse |
God kompetanse |
Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6 |
Kunnskap og anvendelse av kunnskap |
Eleven skal kunne, ut ifra idrettens krav, tester og egen kapasitet, til en viss grad beskrive og gjennomføre økt-, uke- og periodeplaner i egen idrett. Dette innebærer bl.a. med god hjelp, å sette opp noen kortsiktige og et langsiktig mål for egen prestasjonsutvikling. |
Eleven skal kunne ut ifra idrettens krav, relevante tester og egen kapasitet, utarbeide og gjennomføre deler av økt-, uke- og periodeplaner i egen idrett. Dette innebærer bl.a. å sette opp kortsiktige og langsiktige mål for egen prestasjonsutvikling. |
Eleven skal kunne ut ifra idrettens krav, relevante tester og egen kapasitet, utarbeide og gjennomføre økt-, uke- og periodeplaner i egen idrett. Dette innebærer bl.a. å sette opp kortsiktige og langsiktige mål for egen prestasjonsutvikling. |
Eleven skal til en viss grad kunne kommentere gjennomført trening. |
Eleven skal kunne kommentere gjennomføring og måloppnåelse i økt-, uke- og periodeplaner i egen idrett. |
Eleven skal kunne kommentere og analysere gjennomføring og måloppnåelse i økt-, uke- og periodeplaner i egen idrett. |
|
Eleven skal kjenne til hovedtrinnene i en utviklingstrapp for ferdighetsutvikling i spesialidretten. |
Eleven skal kunne beskrive hovedtrinnene i en utviklingstrapp for egen ferdighetsutvikling i spesialidretten. |
Eleven skal kunne lage og forklare en utviklingstrapp for egen ferdighetsutvikling i spesialidretten. |
|
|
Eleven skal kunne føre noen få deler av treningsdagbok hvor resultater og observasjoner også er med. |
Eleven skal kunne føre deler av treningsdagbok hvor resultater og observasjoner også er med. |
Eleven skal kunne føre treningsdagbok hvor resultater og observasjoner også er med. |
|
Fair play og regelverk |
Fair play og regelverk Eleven skal kunne vise fair play i mange konkurransesituasjoner. Elevene skal kjenne reglene i konkurransesituasjoner. |
Fair play og regelverk Eleven skal kunne utøve fair play i alle konkurransesituasjoner. Elevene skal kunne reglene i konkurransesituasjoner. |
Vurdering i Toppidrett 3
I faget Toppidrett 3 skal en vurdere eleven etter ferdigheter, gjennomføring og kunnskap. Vurderingsveiledningen angir hva som defineres inn under noe kompetanse (karakter 2), god kompetanse (karakter 3-4), og svært god kompetanse (karakter 5-6).
1. Ferdigheter og gjennomføring.
Dette gjelder hovedområdene ferdighetsutvikling og basistrening. En vurderer
• Basisegenskaper som er rettet inn mot spesialidretten
• Ferdigheter i spesialidretten i og utenfor konkurranser
2. Kunnskap.
Dette gjelder hovedområde treningsplanlegging. En vurderer teoretisk kunnskap og hvordan en anvender denne kunnskapen innenfor spesialidretten.
Kjennetegn på måloppnåelse i Toppidrett 3
|
Ferdighetsutvikling |
|
|
|
Noe kompetanse Karakteren 2 |
God kompetanse |
Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6 |
Ferdighet og gjennomføring |
Eleven skal kunne - beherske enkelte av de grunnleggende tekniske ferdigheter og anvende disse i trenings/konkurranse situasjoner. - utføre enkelte gode taktiske valg i spillsituasjoner. |
Eleven skal kunne - beherske et bredt utvalg av de grunnleggende tekniske ferdighetene. - kombinere og anvende ulike tekniske ferdigheter i trenings/konkurranse situasjoner. - utføre og gjenta noen gode taktiske valg i store deler av spillsituasjoner. |
Eleven skal kunne - utvikle og beherske alle de grunnleggende tekniske ferdighetene. - kombinere og anvende ulike tekniske ferdigheter i konkurranse/samspill med andre. - utføre og gjenta flere gode taktiske valg i trenings/konkurranse situasjoner. |
|
Basistrening |
|
|
|
Noe kompetanse |
God kompetanse Karakterene 3 og 4 |
Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6 |
Ferdighet, kunnskap og gjennomføring |
Eleven har et minimum av de fysiske, psykiske og kognitive egenskaper som gjør at han/hun kan prestere i spesialidretten. |
Eleven har gode fysiske, psykiske og kognitive egenskaper som gjør at han/hun kan prestere i spesialidretten. |
Eleven har svært gode fysiske, psykiske og kognitive som gjør at han/hun kan prestere på et høyt nivå i spesialidretten. |
|
Treningsplanlegging |
|
|
|
Noe kompetanse |
God kompetanse Karakterene 3 og 4 |
Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6 |
Kunnskap og anvendelse |
Eleven skal kunne - vise noe kjennskap til hvordan mediene fungerer, og hvordan en toppidrettsutøver bør opptre overfor dem. |
Eleven skal kunne - vise kjennskap til hvordan mediene fungerer, og hvordan en toppidrettsutøver bør opptre overfor dem. |
Eleven skal kunne - gjøre rede for hvordan mediene fungerer, og hvordan en toppidrettsutøver bør opptre overfor dem. |
- vise lav evne til å analysere gjennomført trening i forhold til egne mål og resultater. Fair play og regelverk |
- vise god evne til å analysere gjennomført trening i forhold til egne mål og resultater. Fair play og regelverk Eleven skal kunne vise fair play i mange konkurransesituasjoner. Eleven skal kjenne reglene i konkurransesituasjoner. |
- vise meget god evne til å analysere gjennomført trening i forhold til egne mål og resultater. Fair play og regelverk Eleven skal kunne vise fair play i alle konkurransesituasjoner. Eleven skal kunne reglene konkurransesituasjoner. |