Nytt reisereglement i Norsk Bridgeforbund

Styret i Norsk Bridgeforbund har i styremøte 2-24 vedtatt nytt reisereglement i NBF basert på forslag fra Utvalg for Turneringsvirksomhet (UTV). Den største endringen i reglementet er en justering på beregning av egenandel som medfører at de med dyreste reiser betaler mindre egenandel. 

Nytt reisereglement i Norsk Bridgeforbund

Reiserefusjoner har NBF hatt i mange år, og tanken bak dette er at man skal gjøre det mulig for deltakere fra hele landet å delta i NBFs arrangement. Refusjonene skal altså ikke fullt ut betale reisen for hver enkelt, men sørge for at det er økonomisk mulig å delta uansett hvor du bor. Før fjorårets sesong ble reglementet endret fra en fast egenandel på kr 400 til å også inkludere en variabel egenandel på 25%. Årsaken til endringen den gang, var at man så at deltakere ikke oppfylte ordningens krav om å bestille billigste reise, og at det var mer eller mindre umulig å "straffe" dette i etterkant. Tanken var at dersom man bestilte dyrere reiser, så var man også med på å betale noe av det selv. 

I forkant av Bridgetinget 2024, men dessverre for sent til å kunne behandles, kom følgende forslag/innspill fra NBF Troms og Ofoten:
Vi Troms&Ofoten bridgekrets ønsker å belyse UTVs forslag vedtatt av NBF styre i styremøte 2-2023.

Reisestøtte gis vanligvis til Seriemesterskapet, NM finalen for klubblag samt NM finalen for par. i tillegg gis reisestøtte til cupkampene i NM for klubblag hvor det er lang reisevei og kampene ikke kan/vil spilles på Realbridge.
I tillegg foreligger det en reisefordelingkasse for deltagere i NM veteran, NM damer, samt at det gis en flat støtte til deltagere i NM junior på kr 600,- per spiller.

Tidligere har det vært gitt full reisestøtte minus en egenandel på kr 400,- per spiller per helg/kamp/finale.
I nevnte styremøte vedtas at gjeldende fra 1/9 2023 gis reisestøtte på faktiske utgifter minus egenandel på kr 400,- minus 25% av faktiske utgifter.
Dette stiller vi oss svært undrende til og anser det som forskjellsbehandling av medlemmene.

EKSEMPEL

NMfinalen for par som ble avholdt i Stavanger i høst:

Deltagere fra Østlandet får tak i flybilletter for rundt 1600 kr t/r.
Regnestykket blir da som følger:
1600kr-400kr egenandel=1200kr
Utbetalt 1200-25% av 1200kr= 900 kr

Deltagere fra Finnmark, Troms, Nordland, Vesterålen,Salten, deler av Nordvestlandet må kanskje betale 8000 for biletter.
Regnestykket blir da som følger:
8000kr-400kr egenandel=7600kr
Utbetalt 7600kr-25% av 7600kr= 5700 kr.

Deltager fra Østlandet har da betalt 700,- av egen lomme mens deltager fra f.eks Finnmark har betalt kr 2300,- av egen lomme.

Dette mener vi overhodet ikke kan være riktig at størrelsen på reisestøtten skal bestemmes av hvor langt unna arrangørstedet man bor, og er noe styret må se på å finne en bedre løsning på.

Til orientering så er også saken diskutert med sentrale personer i kretsene Lofoten og Vesterålen, Øst-Finnmark, Vest-Finnmark og Helgeland som i stor grad deler vårt syn i denne saken.
Med vennlig hilsen

Styret i NBF Troms Ofoten

Henvendelsen fra NBF Troms og Ofoten har blitt behandlet i UTV, som har foreslått litt ulike varianter for styret i NBF. Styret diskuterte dette i styremøte 2-24 (referat er ferdig i løpet av en ukes tid). 
Styret er klar over at reglementet slår ulikt ut, og medfører at de med dyreste reise har høyest egenandel. Samtidig er det slik at de med dyrest reise også får klart mest i reisestøtte, i mange tilfeller flere ganger hva de betaler i startkontingent for den aktuelle turneringen. Uten å øke startkontingentene for alle betraktelig, vil det være umulig for NBF å innføre gammel ordning med flat egenandel for alle. 

Styret har derfor besluttet følgende:

  • Styret ønsker å beholde størrelsen på totale reiserefusjoner omtrent uendret
  • Styret ønsker å redusere kostnadene for de med høyest reiseutgifter, og gitt forutsetningen over må den generelle egenandelen øke noe
  • Styret har derfor besluttet å øke den generelle egenandelen til kr 500, deretter en variabel egenandel på 25% opp til kr 2 500 og en variabel egenandel på 15% over kr 2 500.
  • Egenandel for bruk av bil (som hovedreise) beholdes uendret på kr 500.

Sammenlignet med dagens ordning vil reiser opp til ca kr 3 000 betale litt mer i egenandel, mens reiser over dette vil betale mindre. Et eksempel ved reisekostnad på kr 6 000 ville man med gammel ordning betalt kr 1 800 i egenandel, mens med ny ordning betaler man kr 1 525 i egenandel. Merk at NBF fortsatt betaler kr 4 475 av reisekostnaden. 

Styret har også besluttet at alle innsendte reiseregninger skal dokumentere når reisen er bestilt og at NBFs administrasjon i større grad skal ta stikkprøver for å sikre at reiseregninger er i henhold til reglementet.
Det er også utarbeidet ett nytt reiseregningsskjema som gjør det lettere å fylle ut og ikke minst beregne hva hver enkelt skal få i refusjon (par/lag skal sende inn samlet).