Seriemesterskapet info

Viktig informasjon til spillere og turneringsledere i SM. 

Endringer turneringsreglement. 

Det er vedtatt enkelte endringer i turneringsreglementet som er gjeldende for Seriemesterskapet selv om endringene i reglementet generelt vil gjelde fra 1.1.2009. NBF beklager at oppdatert turneringsreglement ikke er publisert, men det vil foreligge i nær framtid.

Seriemesterskapet info

De endringene som berører SM er: 

  • Innbyrdes oppgjør vil brukes ved likhet i VP i stedet for kvotient.
  • Ulovlig bruk av stedfortreder og manglende medlemskap/lisens vil kunne medføre straffereaksjoner i VP og/eller diskvalifikasjon.
  • Startkontingent i 1.-3. divisjon er per spiller. 

Informasjon om medlemskap og spillerlisens.

Det har vært en altfor slapp holdning til det å ha medlemskap/lisens i orden.
Tålmodigheten er nå oppbrukt og vi ber alle spillere sjekke på nbfdata at de har dette i orden.

Selv om det ofte er misforståelser i klubben / mellom klubbene om/hvor medlemskap/lisens skal registreres som er skyld i problemene, er det den enkelte spillers ansvar at det er orden i dette.

Alle spillere skal være medlem i NBF gjennom en klubb i kretsen i 2009 (i SM damer kan lag settes sammen over kretsgrensene).

Spillerlisens er påkrevd i 1. - 3. divisjon. For første spillehelg, er det påkrevd med lisens enten for 2008 eller for 2009. Det er anledning til å bruke enkeltlisens per dag i stedet for årslisens (100,-). Det kreves ikke spillerlisens i 4. divisjon eller SM damer.

Brudd på medlemskaps- og/eller lisensbestemmelsene vil kunne medføre straff i vinnerpoeng eller dikvalifikasjon. Det må evt. ryddes opp snarest etter spillingen dersom straffepoeng skal unngås. Forhold som ikke ryddes opp etter påtale eller grove/gjentatte overtredelser vil kunne diskvalifikasjon og rapport til disiplinærkomitéen.

Antall spillere er begrenset til seks i 1. - 3. divisjon, i de andre divisjonene er det ingen begrensing.

All bruk av stedfortredere skal godkjennes av TMU gjennom TL.

Det gjøres oppmerksom på at startavgiften i 1.-3. divisjon er per spiller. Man er spiller på laget dersom man har spilt mer enn en kamp. 


NBFs krav til arrangementet: 

  • Ikke-spillende autorisert turneringsleder (kan spille i en annen pulje i 3. og 4. divisjon dersom en annen person administrerer turneringen) - Forbundsautorisert i 1. og 2. divisjon. TL evt. administrator skal være til stede under hele arrangementet.
  • Datagitte kort.
  • Spillstensiler på papir.
  • Resultatskjema med kampoppsett og tidsskjemaer tilgjengelig på papir og tilsendt lagene før spillingen.
  • Butler i 1. - 3. divisjon, tilgjengelig på internett.
  • Skjermer i 1. divisjon.
  • Rama på internett i 1. div.
  • Informasjon til presse og publikum i 1. og 2. divisjon.
  • Resultatfiler skal sendes NBF på e-post (til nød faks) senest dagen etter arrangementet (Samme dag 1. og 2. div). Utfylt FP-liste med spillernummer skal sendes NBF senest en uke etter arrangementet.

TL myndighet i forbindelse med seriemesterskapet:

Turneringsleder har en noe begrenset myndighet i SM i forhold til vanlige turneringer. Dette for å sikre likebehandling i de ulike puljer og over tid.

Dette medfører at alle avgjørelser som involverer skjønn i forhold til turneringslederreglementet skal forelegges og avgjøres av TMU. Dette gjelder for eksempel Force Majeure saker og bruk av stedfortreder.

Det presiseres også at turneringsreglementet inneholder bestemmelser om straff for sen start og sen spilling og prosedyrestraffer for uregelmessigheter og upassende oppførsel. Disse skal benyttes i tråd med reglementet.

Videre presiseres det at det er et absolutt alkoholforbud. Overtredelser vil medføre utvisning/diskvalifikasjon og rapport til disiplinærkomitéen uten forutgående advarsel.

Spillere som uteblir / forlater spillingen uten gyldig grunn vil også kunne utvises/diskvalifiseres.

Resterende spillere på laget vil kunne fortsette turneringen. Det presiseres at dersom laget ikke blir fulltallig pga. slike selvforskylte forhold, er det ikke en Force Majeure situasjon og man vil ikke kunne sette inn stedforetredere. Dog kan laget kompletteres innenfor vanlige regler såfremt man ikke har benyttet maksimalt antall spillere. Eventuelle forsinkelser som følge av dette er lagets ansvar og straffes med tidstraff i forhold turneringsreglementet.

Selv om TL har myndighet til å utelukke/diskvalifisere en spiller ut i fra slike forhold, ønsker vi at man i alle slike tilfeller tar kontakt med TMU.

§ 91. STRAFF ELLER UTELUKKELSE
A. Turneringslederens myndighet
I utførelsen av sine plikter med å opprettholde orden og disiplin har TL myndighet til å tildele straffepoeng, eller utelukke en deltaker fra den pågående sesjon eller deler av den. TLs myndighet på dette punkt er endelig og kan ikke bli overprøvd av et appellutvalg. (Se § 93B3.)
B. Rett til å diskvalifisere
TL har myndighet til å diskvalifisere en deltaker. Diskvalifiseringen må godkjennes av turneringsarrangøren.

Telefonnummer leder TMU: 906 56 608 (Sigmund Ivar Bakke)

PS Etter denne lille skjennepreken er det på tide med : 
Lykke til med spilling og arrangement!