Utrulling av nye klubbhjemmesider

Styret i NBF lovet alle klubber nye hjemmesider som en julegave i fjor, og endelig er tiden kommet for at vi skal få alle over på ny plattform. Våren og sommeren har blitt brukt til å teste ut de nye sidene, og noen klubber er allerede i gang. Nå skal vi få med oss resten!

Utrulling av nye klubbhjemmesider

Bakgrunn:

De eksisterende hjemmesidene NBF tilbyr klubber er bygget på en publiseringsløsning som heter EzPublish. Den ble laget på tidlig 2000-tall, og siste versjon ble lansert i 2015. Det sier seg selv at det er på tide med en oppgradering! NBF har derfor, sammen med Digimaker, utviklet nye sider basert på Digimakers egen publiseringsløsning; Digimaker CMS. 

Tidligere var klubbens hjemmesider delt opp i to tilbud: en gratis basisløsning for alle, og en plussløsning som klubbene betalte ekstra for. Det skroter vi nå, og gir alle klubber all funksjonalitet gratis (mulig vi utvikler ekstra funksjonalitet på sikt man må betale for - om klubben har eget domene betaler man selv domeneavgift). 

Hva finnes på de nye sidene?

Når vi bestemte oss for å lage nye hjemmesider gjorde vi det med utgangspunkt i at vi ønsket mer moderne design, lettere redigeringsmuligheter og med håp om å forenkle hverdagen for tillitsvalgte. Det tror vi at vi er på vei til, selv om ikke alt vi ønsker å få med er på plass ennå. Men kort oppsummert har de nye sidene:

  • KlubbAdmin integrert - slutt på flere innlogginger og ulike systemer (foreløpig brukes det gamle grensesnittet på nye sider)
  • Enklere brukerhåndtering - bruk samme bruker overalt (bridge.no-brukeren). Enkelt for administratorer å fjerne/legge til nye bruker
  • Makkertorg - medlemmer kan enkelt søke etter makkere på hjemmesiden
  • Bildearkiv - eget arkiv over klubbens bilder, samt tilgang til "NBFs fellesbilder". I tillegg langt bedre bildehåndtering i editoren.
  • Filarkiv - med egen ordning for dokumentene til klubbens årsmøte
  • Større fleksibilitet - de nye sidene har mye større muligheter for klubber til å selv tilpasse sine egne sider. Mulighetene er nesten ubegrenset - bortsatt fra de elementene vi krever at alle har.
  • Moderne design - vi mener selv vi har oppgradert designet betraktelig - håper dere er enige!

Hva må klubben gjøre for å ta i bruk nye sider?

Kort fortalt, egentlig ikke så mye. Først må klubben svare på en enkel spørreundersøkelse (sendes leder per epost). Den har vi laget for å få litt info om hvordan dere bruker sidene i dag, men aller mest for at dere skal gi oss noen navn på personer som vi kan lære opp og gi mulighet til å redigere de nye sidene. Deretter kommer vil til å ha mange webinarer og lage videoer som forteller hvordan man bruker de nye sidene. 

Alle nye sider blir satt opp på samme mal, og så blir det opp til hver enkelt klubb å selv tilpasse sidene slik de ønsker. 

Hva med all informasjonen vi har på dagens sider?

I utgangspunktet starter vi med blanke ark på de nye sidene, men mye informasjon følger automatisk med over:

  • Resultater
  • Medlemsoversikt
  • Klubbinfo

De to siste hentes fra KlubbAdmin, slik at her er det bare å holde KlubbAdmin oppdatert. For resultatene vil alt følge med, og vi mener de nye sidene er langt mer oversiktlige!

I tillegg til dette har vi laget en funksjon for å hente over nyhetssaker fra de gamle sidene. Sakene som flyttes over blir "read-only", de kan altså ikke omskrives på de nye sidene. Dette verktøyet er ikke perfekt, men gir de som har mange saker de vil ta vare på en mulighet til det.

Når det gjelder alle filer som ligger på de gamle sidene må disse flyttes over manuelt. Her kan NBF være behjelpelig for de som har mange filer, men for de som har noen få er det enklest å laste de ned, og laste de opp i filbiblioteket på de nye sidene. 

Når blir det webinarer?

Alle tidspunkt og datoer er ikke fastsatt ennå, men vi starter opp neste uke. Det blir en blanding av webinarer på dagtid og kveldstid, slik at alle forhåpentligvis har mulighet til å bli med på et tidspunkt. I starten fokuserer vi på grunnleggende funksjonalitet, men vi vil ha mer avanserte temaer etterhvert. 

Når blir de nye sidene aktive?

Vi har satt oss som mål at alle nye hjemmesider blir aktive senest ved årskiftet. Men vi kan flytte over akkurat når klubben ønsker det. Om man ønsker det kan man ta en titt på hvordan de nye sidene for ens egen klubb (når de er satt opp) blir på test.bridge.no/XXXX der XXXX er klubbnummeret (dagens sider har bridge.no/XXXX)

Jeg lurer på noe?

 Send oss en epost på bridge@bridge.no, så svarer vi så fort vi kan!