Profilering og markedsføring i nærmiljøet


Grunnen til at vi har valgt å behandle dette temaet spesielt, er at vi anser at de klubber som gjør en god innsats på dette området vil høste fordeler når det gjelder å tiltrekke seg nye medlemmer til klubben.

For mange av oss som i dag er medlem av en bridgeklubb, kom kanskje vår første kjennskap til at det fantes et kortspill som het bridge gjennom at vi hadde aktive bridgespillere i vår familie og omgangskrets, eller vi ble presentert for spillet på brakka i militæret, på skolen eller universitet og høyskole. Kanskje du ikke engang prøvde å spille bridge, men nøyde deg med å være en passiv tilskuer. Likevel fikk du en gryende nysgjerrighet og interesse for hva dette forunderlige spillet hadde å by på, siden det tydeligvis fascinerte og begeistret så mange. Hva som siden gjorde at du ble en aktiv bridgespiller og førte deg inn i en bridgeklubb, skal vi ikke drodle mer om her. Bare konstatere at nær sagt alle brave borgere i landet før eller siden får et møte med bridge på en eller annen måte. Mange får den samme nysgjerrigheten som du hadde, men dessverre stopper det for de fleste med høflig interesse. Arbeidsbelastning, familieforpliktelser og andre fritidsaktiviteter gjør gjerne at bridge som hobby blir valgt bort. Heldigvis er det alltids noen som senere blir vekket av sin tornerosesøvn og blir å treffe rundt det grønne bord i sosiale sammenhenger eller også i bridgeklubbene.

Veien fra «interessert» til aktiv bridgespiller kan imidlertid være både lang og omstendelig. Men det er disse opprinnelig nysgjerrige og også «ny-vekkede» som først og fremst er siktemålet for klubbens profilerings- og markedsføringsaktiviteter. De må få kjennskap til at det finnes en bridgeklubb i lokalmiljøet og at klubben har et tilbud til nettopp dem. Skal vi lykkes i å tiltrekke oss nye spillere er det et must for enhver klubb – liten eller stor – at alle beboere i det området som sogner til klubben får en stadig påminnelse om at bridge kan være et alternativ for dem.

Disse enkle fakta til tross; klubbene er lite flinke til å fokusere på markedsføring og utnytte de muligheter som foreligger. De færreste har en gjennomtenkt plan for hvordan man ønsker å profilere klubben i lokalmiljøet og hvilke profileringskampanjer som skal gjennomføres på kort og mellomlang sikt.

Hvordan klubbens profilering og markedsføring skal legges an kommer vi snart tilbake til, men først er det viktig å understreke at grunnlaget for en vellykket profilering er at det utarbeides informasjon om bridge som hobby og hva klubben står for.