Det er sendt ut en epost til alle påmeldte klubber ved leder og ruter-kontakt i dag - og eposten kommer også her slik at alle er informert:
"Hei.
Denne eposten sendes som blindkopi til klubbledere og Ruter-kontakter til alle klubber som er påmeldt en av dagene under neste ukes handikap simultan.
Vi gleder oss veldig til disse turneringene og håper at medlemmene deres også vil like dette. Denne eposten inneholder en del viktig informasjon om gjennomføring, så vi håper dere leser den nøye og videresender dersom det er andre som burde mottatt den.
Kort om handikap:
Som dere vet innførte NBF handikap fra 1. januar i år. Det har vært noen utfordringer med å få alle beregninger korrekt for alle typer turneringer i løpet av året, men det mener vi nå at vi har fått på plass. (De siste beregningene er tiltenkt å kjøres i ettermiddag). Det betyr at nå skal handikapet være korrekt for alle spillere, og dermed skal gi rettferdige resultater når de brukes til handikapturneringer. Det er to viktige begrep dere bør kjenne til (og gjerne informere om):
- Gjeldende handikap: Dette settes 1 gang per måned (ca den 5.) og vil være spillerens offisielle handikap frem til nytt gjeldende handikap settes. Det er altså dette tallet som brukes i Ruter, på rankinglister og i statistikker (de to siste kommer).
- Løpende handikap: På alle spillerprofiler under fanen «Handikap» kan man se en løpende beregning av sitt eget handikap. På den måten kan spilleren få estimert hvordan et resultat påvirker sitt eget handikap. Men man skal merke seg at dette tallet ikke nødvendigvis er helt korrekt – det blir det først når det gjeldende handikapet settes. Det kan være feilrapporteringer og gal kronologi som blant annet gjør at det løpende bare er et estimat.
Korrekt handikap i Ruter:
Som nevnt over er det gjeldende handikap som oppdateres i medlemsregisteret i Ruter. Dette skjer altså ca den 5. hver måned. Det betyr at dersom dere skal arrangere handikapturnering bør medlemsregisteret oppdateres.
Dette er SÆRLIG viktig før neste ukes handikap simultan – mange spillere har nå fått et vesentlig endret handikap. Vi kommer til å bruke korrekt på landsbasis, men fint om dere oppdaterer også slik at det brukes like handikap lokalt som på landsbasis.
Her er en video om hvordan dere oppdaterer medlemsregisteret i Ruter:
MERK også at oppdatert register er klar fra og med lørdag morgen – i dag gjøres det fortsatt beregninger.
Hvordan arrangere handikapturnering:
Det å arrangere en handikapturnering er lett – det er faktisk bare ett nytt valg dere må ta i forhold til en vanlig turnering. Valget er å legge inn at dere skal bruke «Nasjonalt handikap» i turneringen. Det kan gjøres på to måter:
- I et av oppstartsvinduene (Handicap) kan man velge «Nasjonalt handikap». (Mange får ikke opp dette vinduet siden man har fravalgt det)
- Etter at turneringen er opprettet (eller nårsomhelst egentlig) kan man via Turneringsmeny – Innstillinger – Handikap velge Nasjonalt handicap og trykke OK.
Underveis i turneringen vil nå alle parene få justert poengscoren sin etter handikappet. Gode par får minuspoeng, uerfarne par får plusspoeng. Merk at det gis en lik justering hver runde som akkumuleres.
Video om handikapgjennomføring:
Premier:
Vi vil premiere hver dag med ulike premier – disse er foreløpig en overraskelse. Det vil også bli ekstra premier til de med høyt handikap. Det deles ut klubbpoeng lokalt etter handikapreglene, og nasjonalt etter simultan- og handikapreglene.
Spille uten handikap lokalt:
Vi anbefaler dere sterkt å spille handikap også lokalt, men det går greit om dere spiller uten. Men tanken her er at vi skal vise frem hvor fint det er å spille handikap til alle, og man merker effekten klart best når man spiller handikap lokalt.
Rapportering og innsending:
Som for vanlig simultan må dere sende oss turneringsfila på epost etter turneringen. Den vil alltid hete YYYY-MM-DD.mc2 og ligge i mappen Ruter – Dokument / Turnering. Send denne som et vedlegg i en epost til ruter@bridge.no
I tillegg skal dere rapportere turneringen som «Klubbpoeng» (Ikke simultan).
I tillegg anbefaler vi dere å skrive ut en medlemsliste til uken med alle medlemmers handikap – da vet alle fra nå av sitt handikap.
Lykke til og spør om det er noe som er uklart!