Lokale aviser og publikasjoner

Profilering gjennom lokale aviser og publikasjoner

Omtale av klubben i lokale aviser og publikasjoner gir erfaringsmessig også stor oppmerksomhetsverdi. Forhåpentligvis har dere allerede avtale med lokalavisen om at resultatene fra spillekveldene i klubben gjengis i avisen. En slik resultatservice legges merke til. Naboer og bekjente følger gjerne nøye med i de
suksesser - eller mangel på slike - de medlemmer de kjenner oppnår rundt bridgebordet. Det oppleves kanskje ikke alltid som positivt for det enkelte medlem, men for klubben sikrer det regelmessig oppmerksomhet og omtale.

Større oppmerksomhet får dere naturligvis hvis det kommer en artikkel om klubben i lokalavisen. Ta kontakt med aktuelle utgivere for å høre om de er interessert i stoff om klubben. Ofte vil det være medlemmer i klubben som har kontakter i redaksjonen som kan formidle et slikt ønske. Omtalen bør fortrinnsvis skje i form av et intervju med leder eller et medlem i klubben som er høyt profilert i nærmiljøet, eller ved at dere selv utarbeider et forslag til en artikkel som kan trykkes. Om dere ikke har hatt en slik artikkel på trykk tidligere, så gjør likevel et forsøk. En slik henvendelse koster ingenting, og avisredaksjoner er greie slik – de er raske til å si ja eller nei.


Annonsering i lokale aviser og publikasjoner

En alternativ profileringsmåte er naturligvis også annonsering i lokale aviser og publikasjoner. Mange klubber kunngjør sesongstart ved hjelp av en annonse i lokalavisen. Ulempen med annonsering er naturligvis at det er en relativ kostbar framgangsmåte, og vil neppe være det profileringsalternativet som er mest aktuelt for flesteparten av klubbene. Skal dere annonsere, bør dere imidlertid legge litt arbeid i utformingen av annonsen, for å sikre at dere får mest mulig oppmerksomhet om klubben for de pengene dere investerer.