Markedsføring av klubben i rekrutteringsøyemed

1) Markedsføring av klubben i rekrutteringsøyemed

Vi forutsetter at dere har vist fram hva klubben har å tilby i form av plakater, brosjyrer, annonser i lokalpressen, osv. og gjort det klart hvordan interesserte lett kan komme i kontakt med dere. (Hvordan dere best går fram i denne sammenheng har vi beskrevet under «Profilering og markedsføring» som du finner på hjemmesiden.) Erfaringsmessig vil dere med et slikt utgangspunkt få enkelte henvendelser fra interesserte som er nysgjerrige på om klubben er noe for dem. Det vil gjerne være folk som spiller bridge privat eller spillere som nylig har flyttet til distriktet og som har spilt i klubb tidligere. Inviter spillere som selv tar kontakt på denne måten til en klubbkveld for at de skal kunne finne ut av om din klubb kan være interessant for dem. Dere må naturligvis kunne tilby at han/hun får en makker, hvis han selv ikke har noen å spille med. Og dere bør også ha et svar på hvordan dere kan tenke dere å løse makkerspørsmålet mer permanent.

Noen vil sikkert også spørre om dere har et opplæringstilbud, så dere bør også ha vurdert hvordan dere best kan imøtekomme slike behov.

Behov for makker og opplæring kan naturligvis være snubletråder som gjør at henvendelsen ikke resulterer i en ny spiller i klubben selv med et så godt utgangspunkt. Det kan også være at den ukedagen dere har klubbkveld ikke passer særlig godt for den som tar kontakt. Vi vil anbefale at dere i en slik situasjon ikke tenker snevert på egen klubb, men også samarbeider med naboklubber for å legge til rette for at han/hun blir klubbspiller – selv om det ikke vil være i DIN klubb. På lengre sikt kan forholdene for denne personen endre seg, slik at DIN klubb igjen er et interessant alternativ.