«Munn til munn» – metoden
«Munn til munn» – metoden er en særlig sterk form for markedsføring. Og oppstarten av ny sesong kan være et godt tidspunkt for styret til å gi medlemmene oppdraget å gå ut og «selge» bridge som en flott hobby og klubben som et sted å praktisere den i. Vi vil anbefale at dere ber medlemmene ta kontakt med minst ti av sine naboer og/eller andre bekjente for å anbefale bridge som hobby og hva klubben kan tilby. Utstyr dem med brosjyrer fra NBF og en folder som sier litt om klubben, slik at de har nødvendige hjelpemidler til rådighet. Vær imidlertid oppmerksom på at spørsmålet om opplæring alltid vil dukke opp i en slik sammenheng, så styret bør ha tenkt på om og hvordan klubben eventuelt skal løse denne problematikken. Medlemmene skal på forhånd få kjennskap til om klubben har konkrete planer om opplæringsaktiviteter, eller om de kanskje skal bruke anledningen til å kartlegge en potensiell interesse for bridgeopplæring i distriktet.
Hvis dere ønsker å gjøre mer enn å henstille til medlemmene om å snakke om klubben, og sette en slik aktivitet inn i en større sammenheng, vil det være naturlig at dere sørger for å få tilbakemelding fra medlemmene om hvem de har henvendt seg til og hva den umiddelbare responsen var. Alle positive responser – også de mer lunkne – bør følges opp. Det kan gjøres med en telefonhenvendelse fra en i styret eller at det sendes et introduksjonsbrev fra klubben der dere klargjør mer om klubben aktiviteter og tilbud, og kanskje også inviterer til et konkret oppfølgingsmøte.
I slike sammenhenger der medlemmene blir bedt om å opptre på vegne av klubben, er det viktig å gi tilbakemelding til alle på hva som er oppnådd og gi de som har gjort en særlig innsats spesiell positiv omtale. Hvis det er kultur for slikt i klubben, kan det være en god ide å kopiere opplegget med rekrutteringspremiering som bokklubbene var særlig kjent for. Det behøver ikke koste stort, og er vel egnet til å konkretisere verdien av å gjøre en innsats for klubben. Alternativt kan dere la medlemmene konkurrere om en oppmerksomhet fra klubben.