Rekruttering av bridgespillere i nærmiljøet

3) Rekruttering av potensielle bridgespillere i nærmiljøet

Tilsvarende kan dere gjøre mot andre potensielle bridgespillere i nærmiljøet, som dere ikke har hatt kontakt med tidligere i klubben. Problemet er naturligvis å finne fram til hvem i all verden er potensielle spillere? Det beste rådet vi kan gi er å gjøre bruk av medlemmene i klubben. I din omgangskrets eller på arbeidsplassen, vil bridge som tema fra tid til annen komme opp i samtalen – spesielt hvis andre vet at du spiller bridge i en klubb. Du vil også fort danne deg et bilde av hvem av venner, naboer eller arbeidskollegaer som har kjennskap til bridge fra før, eller hvilke som kunne tenke seg å vite mer om hva det vil si å spille bridge. Slik er det også med de øvrige medlemmene i klubben. Be medlemmene gi deg navn på alle de vet spiller bridge privat eller som har vist noen interesse for spillet, som bor i nærområdet. Du vil trolig bli positivt overrasket over hvor mange navn på mulige bridgespillere du får samlet sammen på denne måten.

Igjen er det for styret å planlegge hvordan de skal gå fram for å selge inn sitt tilbud til denne målgruppen. Den framgangsmåten som vi skisserte for tidligere medlemmer kan godt også brukes her. Men her kan dere også benytte dere av den fordelen dere har ved at medlemmene i klubben kjenner de personene dere vil henvende dere til. Send på ny ut et brev der dere forteller om hva klubben kan tilby, og be medlemmene følge opp ved å kontakte de som tilhører deres egen omgangskrets - personlig eller telefonisk.

Denne gang vil dere helt sikkert få spørsmål om klubben kan tilby opplæring av noen art. Dere må derfor ha tenkt igjennom spørsmålet, og selv om dere ikke har noen umiddelbare planer om å gjennomføre noen kursaktivitet, vil dere i det minste få en oversikt over mulige kursdeltagere som dere kan henvende dere til ved en senere anledning.

Å arrangere en slags «come-together kveld» for de som måtte si seg interessert i bridge og i klubben, kan også være en virkningsfull måte å møte denne målgruppen på. Og hvis dere setter dere ned og regner litt på hvor mange nye medlemmer dere må få i klubben for at regnestykket skal gå opp økonomisk, ser dere fort at dette også er en meget rimelig form for å drive rekrutteringsarbeide og at utgiftene fort er tjent inn i form av medlemskontingenter og kveldsavgifter.