Et innlegg fra bloggen Snorre Aalberg Snorre Aalberg

Jeg gir meg ende over!!

Bevisene i juksesaken ramler inn og det ene er mer sjokkerende enn det andre. Det er ikke til å tro at ingen har oppdaget dette før, men på en måte sier jeg "Takk og lov!" Det er fordi vi har en naturlig tiltro til hverandre som venner, konkurrenter og medmennesker. At noen skal systematisk rundlure andre bridgespillere på denne måten, hadde jeg ikke i min villeste fantasi trodd. Du skal få se hvordan Thor Erik Hoftaniska og Thomas Charlsen ble holdt for narr i en EM-kamp i Irland

Det som er enda verre, er at det verserer rykter om at Fisher - Schwartz ikke er de eneste som bør skjelve både i buksa og andre steder. "Det kommer mer", sier Boye. Jeg gruer meg.

Kit Woolsey er en av de mange som møtte saken med den samme skepsisen som jeg gjorde. Jeg må innrømme at tanken "Nå har det klikka for Boye Brogeland" slo meg mer enn en gang da han starta denne saken. Jeg tror faktisk ikke Boye selv var klar over hvor systematisk og gjennomført juksen var. Hvis jeg har lest artiklene på blant annet Bridgewinners.com rett, har Kit Woolsey snudd helt rundt og blitt en av de som legger fram de klareste bevisene. Toppspillere fra hele verden har uttalt seg i samme baner og jeg kan ikke skjønne annet enn at toget har gått for israelerne, uansett hva som måtte skje i domsutvalg i dager og uker framover.

Jeg oversetter fritt fra Kit Woolseys artikkel på bridgewinners.com. Jeg anbefaler deg å bruke en halvtime på å lese hans analyser.

Det jukses på mange måter og vi vil nok aldri få den hele og fulle sannheten. Jeg er sikker på at de ikke jukser likedan hele tiden og de signalene som en gang viste ruter, viser i neste turnering spar. Et spesielt grep om trauet eller hvor de plasserer selve spillbrikken, varierer de betydningen av. Dette for at det skal være vanskeligere å avsløre. Jeg er også sikker på at i noen turneringer eller halvrunder avtaler de å ikke jukse.

Det Woolsey viser oss i sin artikkel, er at hvor de plasserer mappa på bordet etter at den er tatt ut av brettet, forteller hvilken farge de ønsker utspill i. For å skjønne best hva Woolsey snakker om bør du ha resultatfila fra kampen mellom Norge og Israel oppe.  Så har du video nummer tre fra kampen oppe samtidig. (den nederste)

Jeg har ikke gått like nøye gjennom hele kampen som Woolsey har gjort, men jeg er sikker på at hans analyser er rett. Fisher og Schwartz er motspillere i 10 av 16 spill og han forteller at israelerne "ordner" slik at det er den som ikke har utspillet som fjerner trauet. Han setter det på golvet, men når han legger mappa tilbake på spillebordet skjer det "fantastiske" ting.

De spillene jeg ikke nevner er Thomas og Hoffa motspillere. Jeg har bare tatt fram eksempler fra noen av spillene, men i ALLE TI SPILLENE ER DET DEN SOM IKKE HAR UTSPILLET SOM TAR AV TRAUET. De bytter altså på og det er ingen unntak!

Spill 17. (Spol fram til 10:30)

Schwartz får trauet sendt av makker og gjør seg klar til å sette det på gulvet. Hoffa er for kjapp og da skvetter Schwartz til og napper mappa ut av trauet, rett foran nesa på Hoffa. Schwartz plasserer trauet langt oppe til venstre for seg selv, til høyre for makker som skal spille ut. Hvorfor i huleste skal det ligger der? Og har du noen gang sett en spiller som "hjelper" motspilleren som allerede har tatt hånd om trauet?

Spill 19. (Spol fram til 30:40)

Denne gangen er det Schwartz som skal spillet ut, så da er det Fisher som tar trauet av bordet. Spillmappa ligger nå rett foran han selv.

Spill 23. (Spol fram til 1:07:40)
Denne gangen er det igjen Schwartz som skal spille ut og gjett hvem som plukker ned trauet? Jo, selvsagt makker Lotan Fisher. Og denne gangen legger han mappa til høyre for seg selv.

Spill 24. (Spol fram til 1:12:05)
Fisher skal spille ut og makker tar av trauet. Spillmappa legges oppe til venstre.

Spill 29. (Spol fram til 1:37:23)
Jeg trenger ikke forklare. Schwartz skal spille ut og makker tar av trauet. I noen spill på rad nå har Fisher lagt mappa rett foran seg, men denne gangen legger han den midt på bordet.


Kit Woolsey og Per-Ola Cullin har skrevet noe om hva signalene betyr. Det orker jeg rett og slett ikke sette meg inn i, men begge sier at når spillbrettet ligger på en bestemt måte, stemmer det 100% med utspillerens makker sin beste farge. Du finner signalenes betydning i Woolsey sin artikkel.

Det er sikkert en fare for at de som analyserer blir paranoid og ser signaler som kanskje ikke er et signal, men det spiller ingen rolle. Som Thomas Charlsen sa i sin kommentar da han fikk dette forklart, "Game, set and match for me!". Hoffa sier at han skammer seg over å ikke ha oppdaget hvordan han ble rundlurt.

Et paradoks er at de skjermene som ble innført for å hindre juks, har blitt et verktøy for avansert og systematisk svindel. Artikkelen til Woolsey er kun ett bevis av mange: Flere ligger sikkert ute og flere vil komme. Mitt store spørsmål er om noen av dem inneholder andre navn?

_________________________________________________________

Spool fram til 1:42:50, så ser du at Schwartz skal spille en slem der han må finne sparen. (Dette tror jeg at jeg har skrevet om før) Han gir makker et signal om at "Jeg trenger hjelp" og da spretter makker Fisher opp og forlater bordet. Vi kan se på videoen at han kikker i Thomas sine kort. Etter en stund kommer han tilbake og gjør håndbevegelser mot Thomas, han som selvsagt har den manglende spardamen. Tror du Schwartz kappa rett vei? Jeg trenger vel ikke svare på det.

_________________________________________________________

Kommentarer

Aleksander: Hvor på bridgewinners ser du artikkel om at skyldspørsmålet er avgjort i saken? Er det hjemlig eller et internasjonalt forbund som har offentliggjort at de er skyldige?

Det er nettopp det bridgefaglige som må i fokus ved slike saker, og en må få på plass instanser/utvalg som kan suspendere med bakgrunn i at det oppnås veldig gode resultat når en spiller ulogisk og sterkt mot oddsen gjentatte ganger. Det samme når en ser motpartens meldinger ikke henger på greip (og det tyder på at informasjon er utvekslet på annen måte enn gjennom meldinger).

Dette må kunne rapporteres inn til nasjonale så vel som internasjonale utvalg der disse dataene blir lagret og behandlet.

Å skulle måtte bevise vha videofilm hvordan mistenkte kommuniserer/jukser er normalt umulig. Som flere allerede har kommentert er det sikkert en liten sak å variere hvordan man gir signaler og betydningen av disse og noen ganger spille ærlig uten signaler, slik at det blir komplett umulig å finne et tydelig mønster som i FS-tilfellet.

Dette er vel fremdeles bare en blogg hvor det er lov å ha ulike meninger og komme med mer eller mindre sleivete innlegg uten at noen skal settes i gapestokk av den grunn? :o)

Hei

Jeg tror jeg både har misforstått Larry Cohen og blitt litt misforstått selv. Det jeg trodde LC mente, var at toppspillere skulle inn og lage et slags ekspertpanel som skulle dømme i DENNE saken. Det var jeg uenig i, fordi ingen er habile og det er allerede sagt så mye at det blir umulig for verdens 100 beste spillere å være objektive og nøytrale.

Faktisk mener jeg at Fisher - Schwartz skal få en uavhengig og fair behandling av sin sak. De har rett til å forsvare seg uten at de som skal dømme er forutinntatte på noen måte.

Når det gjelder NESTE sak, så er jeg mer enig med LC i at når domsutvalg ikke har tilstrekkelig kompetanse og bridgeferdigheter til å avgjøre om det er jukset, så skal de innkalle sakkyndig hjelp. Juksesaker bør i så stor grad som mulig legges fram uten at navn er tilgjengelig for de som skal vurdere, sånn at en i så stor grad som mulig sikrer en god behandling. Det holder i min verden ikke å si at "De er skyldig, fordi de har jukset før".
Jeg trodde i min naivhet at det er sånn det er i dag, men hvis jeg tar feil, beklager jeg det.

Jeg tror faktisk ikke det er de bridgefaglige tingene som kommer til å være de største utfordringene i disse sakene. En trenger ikke være god i bridge for å vurdere f.eks hvordan noen kikker i kortene til motparten, legger mappa på bordet, beveger stolen, gjør armbevegelser o.l.

Hei!

En blogg er jo en ganske muntlig form for kommunikasjon. Da må det være rom for å skrive noen av sine tanker. Det kan da neppe være noen tvil om at Snorre og alle andre bridgespillere i Norge har støttet Boye helhjertet etter at dette kom frem. De bekymringene jeg har sett har vært knyttet til at folk håper bevisene er sterke nok til at Boye ikke får problemer i etterkant. Det er ikke alltid nok å vite. Bevisene må holde!

Når det kommer frem en slik sak så farer en del tanker gjennom hodet for de av oss som ikke får "æren" av å møte disse toppspillerne ved bordet. En del av deg ønsker at dette ikke er sant. Du ønsker at det er en fair kamp mellom de ulike lagene du ser på. En annen del håper og tror at Boye har rett i sine anklager. Ingen ønsker at han skal "dumme seg ut" ved å komme med for svake beviser. Som Tonje skriver, så er dette hans levebrød. Levebrød er viktig, men jeg tror det er andre ting her som er vel så viktig for Boye. Det er nok kanskje en av hovedårsakene til at han kom ut med dette. At Snorre har uttrykt skepsis/frykt/bekymring i noen av sine innlegg er helt naturlig. Har personllig også tenkt mine tanker: Håper dette er gjennomtenkt. Tenk om dette går galt?? Er det lurt å gå ut med dette med fullt navn så tidlig i prosessen?
Jeg kan ikke si at jeg har sett at Snorre har sådd tvil om at Boye har snakket sant.

Når det gjelder NBF så synes jeg det er ganske åpenbart at de trenger noe tid på å prosessere slike ting. Jeg vet ikke hva som var tilgjengelig for NBF fra starten av denne saken. Men at et forbundsstyre (som ikke bare inneholder verdensklassespillere) må få litt tid før de bestemmer hvordan de skal takle en slik sak er selvfølgelig.

Når det gjelder andre toppspillere som har hatt mistanker til dette paret så er det litt strengt å kalle de feige. Hvis du vet at noen jukser men du klarer ikke bevise det, så er du ikke nødvendigvis feig selv om du ikke går ut offentlig med dette. All ære til Boye som knakk (noen av) kodene og gikk hardt ut. All ære også til alle de spillerne som har hjulpet han underveis og i etterkant. Alle kan ikke være først.

Håper Boye og familien puster litt lettet ut etter det hardkjøret som har vært. Hvis man leser på bridgewinners.com så er skyldspørsmålet over... FS er ferdig i bridgeverden i lang tid fremover. Kanskje for alltid.

Hele denne saken er jo bare trist, og jeg sitter med en sterk følelse av avmakt selv om jeg veldig sjeldent er deltager på arenaer der de som har bridge som sitt daglige levebrød er i aksjon.

En ting som i alle fall er blitt tydelig er at det trengs nye og sterkere verktøy (utvalg/komiteer) for å hanskes med dette problemet. Noe er forferdelig galt med systemene bridgeverden har i dag for å fange opp og håndtere slike forhold når disse (med mange flere...?) har fått holde på i årevis selv om det har vært murring og stor skepsis til de hele veien.

Heldigvis er det flere enn meg som har sett dette, og gode forslag til hvordan juks kan fanges opp og straffes lettere i framtida har allerede blitt presentert på bridgewinners av Larry Cohen med flere (selv om du er vill motstander, Snorre...). Håper dette er noe som kan opprettes og implementeres asap!

Klart det er vanskelig å få tatt slike når de som sitter i utvalgene og komiteene er råsterke på paragrafer og det juridiske, men ikke har den samme forståelsen for selve spillet. Videre er det jo ikke ulovlig i dag å gjentatte ganger spille ulogisk/ mot oddsen selv om det blir riktig og derfor kan de ikke straffes for det.... :o(

Dermed får de holde på i årevis og vokse til bridgeguder i egne og andres øyne før omsider en av deres arbeidskollega må legge sitt eget hode og levebrød på "blokka" ved offentlig å anklage og bevise hele greia! - egentlig en umenneskelig oppgave.

Oppå det hele stiller NBF seg kritiske til å bistå med den lille håndsrekningen Boye ber om, og Snorre er lik ens; "Alt må dokumenteres og bevises langt forbi enhver tvil før noen kan kaste seg med her"..... :o(

Ekstra trist at dette bare er toppen av isfjellet og at det med dagens system er omtrent umulig å få fjernet alle juksemakerne da bevisbyrden er enorm.

Videre blir det nå spennende å se hvor lang tid det tar før de etter alles forventning blir dømt, og om det blir livstid eller noen få år og ikke spille mer som makkerpar.

Hei Tonje

Jeg skriver ikke nyhetssendinger, men en blogg. I en blogg er noe av poenget at skribenten skal dele sine tanker med leseren. Ikke alle tanker, men noen av dem. Klarer jeg å la leseren sitte igjen med "Hva mente han egentlig nå?", så er det fint

99,9% av det jeg har skrevet i denne saken, er en hyllest til Boye og det han har gjort. Så også dette innlegget, men jeg deler med dere den lille tvilen jeg hadde i starten om at dette er for utrolig til å være sant. Ikke for å mistro Boye, men fordi de bridgespillere jeg kjenner er verdens flotteste og hyggeligste mennesker. At noen skal lure sine venner, kollegaer, tidligere sponsorer på denne måten, ønsker jeg ikke å tro.

Det eneste jeg har stilt spørsmål ved, er noen av strategiene og metodene til Boye. Offentlig korsfesting er pr. lov forbudt i Norge, men noen ganger helliger saken alle midler. Boye har sagt at dette er en slik sak og det er hans valg. Vi støtter han i det, men både han og du må tåle at det stilles prinsipielle spørsmål.

Vi støtter dere, Tonje og Boye. At jeg utelater ", men det fant jeg kjapt ut at det ikke hadde gjort," i setninger "Noen ganger har jeg lurt på om det har klikka for Boye Brogeland", må dere nesten lese ut selv.

Lykke til videre og stå på. Vi står bak dere!!
Jeg synes ikke dere skal kalle støttespillerne deres for feige, selv om mange av toppspillerne kanskje står fram for seint. Noen går foran og da skal dere være glad for at køen bak bare blir lengre og lengre

Hei Snorre.
Dette er første gang jeg skriver et innlegg på dine sider, og grunnen er at du gjør meg skikkelig forbanna når du skriver: -"Nå har det klikka for Boye Brogeland" slo meg mer enn en gang da han starta denne saken." Da har du vel kanskje ikke helt satt deg inn i hva dette betyr for Boye. Det er Boye sitt levebrød han setter på spill her. Tror du da virkelig at han vil risikere alt han han har uten å VITE at de han beskylder for juks, faktisk jukser? Det som jeg synes er mest skremmende i denne saken, er hvor mange toppspillere som har hatt sine mistanker til disse israelerne - ja, til og med hatt en rekke med spill som de mener inneholder UI og har vært juks - men ikke gjør noe. Ikke før det blir BEVIST at de jukser - da står de frem. Feigt, synes jeg.

Totalt 7 kommentarer

Logg inn for å skrive kommentarer.