Informasjon og kommunikasjon


Intern kommunikasjon

Som medlem av en klubb har klubb-medlemmene et naturlig behov for, og også krav på, å få kjennskap til alt som er relevant for klubbens utvikling og drift.

Dessverre er det for få klubbstyrer som gir denne oppgaven nødvendig fokus og oppmerksomhet. Ofte er dette begrunnet i at deres erfaring er at medlemmene ikke vil ”forstyrres” fra spillingen på klubbkveldene med ”unødvendig preik”, og at medlemmene heller ikke tar seg ad notam den informasjonen som blir gitt dem. Et vanlig hjertesukk er også at medlemmene ikke gir klubbstyret noe tilbake i form av forslag og innspill om hvordan de gjerne så at klubben skal drives.

Dette kan sikkert ofte være en riktig observasjon, men det fratar likevel ikke klubbstyret ansvaret for å gi slik informasjon. Vi vil faktisk gå et skritt lenger og påstå at mangel på en bevisst informasjonsstrategi fra klubbstyrets side i stor grad er årsaken til manglende konstruktive bidrag fra medlemmene. Det er uomtvistelig riktig at forutsetningen for kommunikasjon er informasjon. Uten informasjon fra klubbstyret om de ting som opptar styret, vil det ikke oppstå noen målrettet kommunikasjon med medlemmene på styrets premisser. Som en kjent filosof en gang sa: ”Den som sår stillhet kan i beste fall høste støy.” De klubber som har innsett nytten av intern kommunikasjon vil gjerne ha en informasjonsstrategi som både sier noe om hvem som skal informeres, hva det skal informeres om, frekvens og formen informasjonen skal gis på. De søker gjerne å kontrollere at informasjonen også har nådd fram.

Ved å vektlegge intern kommunikasjon i klubben, vil styret gi medlemmene opplevelsen av at styret tar dem på alvor og bidra til at medlemmene føler tilhørighet til klubben. Du vil snart oppleve at medlemmene etter hvert forventer at styret holder dem orientert om hva som skjer, og også oftere kommer med konstruktive bidrag til styret. En bredt anlagt informasjonsformidling vil altså være tjenlig i flere sammenhenger.

Så langt en masse fine ord som kanskje kan virke lammende på et ellers velmenende klubbstyre. I virkeligheten er intern informasjon slett ikke så vanskelig. La oss først se på hvilke målgrupper vi har for informasjonen i klubben:

  • Klubbmedlemmene
  • Tilfeldige spillere som oppsøker klubben
  • Krets og forbund