4) Rekruttering gjennom å arrangere begynnerkurs
Bridge er et kunnskapsspill, og derfor er det naturlig og nødvendig at opplæring sees i sammenheng med rekrutteringsarbeidet. Uten å spre kunnskap om hvordan bridge spilles, vil det bli smått med nye klubbmedlemmer. NBF sentralt, kretsene og ikke minst klubbene selv har en vesentlig oppgave i å lære kortinteresserte over hele landet grunnleggende melde- og spilleteknikk i bridge.
I diskusjoner der rekruttering er temaet, vil man fort oppleve at det settes likhetstegn mellom begynnerkurs og rekruttering. Like ofte hører man om at klubbenes erfaringer med å arrangere begynnerkurs ikke tilsvarte de forventningene man hadde til medlemsvekst i klubben. Vi mistenker at oppfatningen om at ”rekruttering ikke nytter” ofte har sammenheng med denne type erfaringer.
Naturligvis nytter det også å rekruttere gjennom opplæringstilbud, men kursgjennomføring alene er sjelden tilstrekkelig. Minst like mye arbeid må legges i å følge opp deltagerne etter kursavslutning og tilrettelegge for at de kan videreutvikle sine bridgeferdigheter i klubbsammenheng. Tar man sikte på å starte opp et opplæringstilbud som en del av en rekrutteringsstrategi, er det derfor nødvendig å vurdere om klubben har de ressurser å sette inn som er nødvendig for å lykkes og at nåværende medlemmer har holdninger som aksepterer nybegynnerne som fullverdige medlemmer av klubben.
Det siste er ikke så selvsagt som det kan høres. For å få deltagere fra begynnerkurs til å bli faste spillere i klubben, må klubben være villige til å gjøre spesielle anstrengelser for at de skal finne seg til rette. Vær bevisst på at i et etablert klubbmiljø kan spesialtilpasningen av klubbkveldene for uøvede spillere oppleves belastende for medlemmene, fordi det gjerne vil innvirke på det tradisjonelle spilletilbudet i klubben. Medlemmene vil i en overgangsperiode på et halvt til ett år måtte akseptere at det bridgefaglige nivået i klubben synker og være innstilt på å hjelpe begynnerne til rette.
Tilbud om begynnerkurs bør inngå som en del av hvordan klubben driver rekrutteringsarbeidet. Heldigvis har de fleste klubber ressurser til selv å gjennomføre opplæringsaktiviteter rettet mot begynnere i bridge, og NBF tilbyr medlemsklubbene det opplæringsmateriell som er nødvendig for å starte og gjennomføre egen kursvirksomhet.
Som oftest vil klubben ha medlemmer som kan trå til som bridgelærere på et begynnerkurs. Hvis klubben ikke har medlemmer som føler seg kapable til å ta på seg instruktøroppgaven, vil vi anbefale at dere snarest vurderer å sende en eller to på det tilbudet som forbundet nå har etablert om bridgelærerutdanning, eller tar kontakt med krets eller naboklubber for å finne om andre kan ta på seg denne oppgaven. Alternativt kan det være en løsning å arrangere et begynnerkurs i samarbeid med andre klubber i nærheten.
Dere skal være bevisst på at det kurset dere vil arrangere har som siktemål å få nye medlemmer i klubben. Med det mener vi at dere må se til at opplæringstilbudet utformes slik at det på best mulig måte ivaretar rekrutteringsintensjonen. I praksis betyr det at klubben ikke kan nøye seg med å arrangere et begynnerkurs, men at klubben også må være forberedt på å lage et opplegg for kursdeltagerne etter kursavslutning.
Når begynnerkurs er vel i gang, skal dere også være åpne på, og fortelle kursdeltagerne at dere ønsker dem som framtidige medlemmer i klubben, og at kurset er en del av klubbens rekrutteringsstrategi. Sørg for å gi deltagerne nødvendig informasjonsmateriale som forteller hva klubben generelt har å tilby og hvordan dere har tenkt å følge dem opp etter at kurset er avsluttet. Dere skal fortelle dem at dere vil melde dem inn som kursmedlemmer i NBF, og hvilke fordeler det innebærer for dem. De mest åpenbare argumentene er naturligvis at de får tilsendt medlemsbladet regelmessig, og at de får tilgang til et bredt turneringstilbud og adgang til å spille i alle klubber som er medlem av forbundet, samt delta i alle aktiviteter i regi av Krets og Forbund.
Den største utfordringen for å få kursdeltagerne til å begynne å spille i klubben består nok i å bryte ned den mystikken som synes å omgi klubbspill. Du vil fort finne at for de som ikke har spilt bridge i klubb tidligere, er det for mange en stor terskel å gå fra å spille bridge i vennekretsen til å møte «ulvene» de venter de vil finne i en bridgeklubb. Alle deltagere fra begynnerkurs og andre som ikke har spilt i en klubb tidligere synes å tro at vi «innvidde» er eksperter på alle spillets finesser. Og eksperter er «fali» folk. Det beste rådet vi kan gi i denne sammenheng er å bruke klubbens medlemmer som ambassadører for klubben. Vi kjenner til at klubber har brukt bilder av alle medlemmene på brosjyrer og plakater i markedsføring av klubbens tilbud, og som en introduksjon til deltagerne på et begynnerkurs. Dette kan være et effektivt virkemiddel for å bryte ned ubegrunnet ”ekspertfrykt”. Når man ser bilde av naboer eller de man treffer på buss og tog på vei til dagliglivets dont, blekner gjerne noe av mystikken rundt de som spiller i en bridgeklubb også.
Derfor skal dere også legge opp til at tilstrekkelig mange av klubbens medlemmer deltar som veiledere under kurset, slik at deltagerne blir kjent med flere klubbmedlemmer allerede under kursavviklingen. Tør du ikke vise fram klubbmedlemmene for kursdeltagerne, sier du? Da er det neppe noen ide å invitere dem til klubben heller. Vi klubbmedlemmer er de vi er. Uansett styrker og svakheter hos enkeltmedlemmer, så utgjør vi til sammen det viktigste elementet i DIN bridgeklubb.
Sist, men absolutt ikke minst – dere skal forberede alle klubbmedlemmene på at dere regner med å få inn en del urutinerte spillere i klubben, og at dere ønsker å legge forholdene til rette for at de skal trives og bli faste medlemmer i klubben over tid. Forbered også medlemmene på at dere er avhengige av deres medvirkning - under kursavviklingen - men spesielt ved å bidra positivt når kursistene skal møte medlemmene på ordinære klubbkvelder.