Et innlegg fra bloggen Snorre Aalberg Snorre Aalberg

Om å telle stikk

Jeg tror mange av oss ville gått beit i denne storeslemmen. Det ser ikke unaturlig ut å prøve å godspille ruteren, men på den tredje ruteren legger vest i spar fem og da går det ikke. Har du en bedre plan etter spar ut?


Boye telte stikk og så at han hadde seks i spar, ett i hjerter, tre i ruter med en stjeling og EK i kløver. Det blir 12. Det trettende kan komme hvis ruteren sitter 3-3, men den siste hjerteren kan også bli en vinner. Da handler det om å begynne med rett fot.
Sparen ble vunnet hjemme. Så hjerter til esset og hjerter til stjeling. Spar konge, ruter til esset, hjerter til stjeling, ruter konge, ruter til stjeling og hjerter til stjeling med spar 10. Spar konge tar ut trumfen, før kløver spilles til bordet. Der ligger EK i fargen, sammen med den trettende hjerteren.

Pent!!

Italia var i samme kontrakt og fikk spar ut. Han gikk også på hjerteren, men brukte imidlertid kløveresset som overgang til å stjele hjerter. Den trettende ble godspilt, men bordet var uten inntak til å hente den.

I Heimdal sin kamp kom det kløver ut og da vil denne planen som sagt ikke virke fordi bordet får ikke inntak til den trettende hjerteren. Lars Arthur Johansen fant likevel en vinnende plan. Han spilte tre ganger ruter til stjeling og oppdaget at øst hadde Dxxx opprinnelig. Så kløver konge og kløver til stjeling. All trumfen og etter den siste er dette stillingen.

Du ser at øst har måtte blanke hjerterkongen og LA leste sitsen rett ved å spille til esset. HURRA!!

Det ser kanskje ut som han er heldig som finner hjerterkongen i øst, men det er faktisk statistisk beste spilleplan. All kløveren er kasta og det betyr at vest opprinnelig hadde fordelingen 3-3-2-5, mens øst hadde 1-4-4-4. Øst har altså opprinnelig en hjerter mer enn vest og er derfor favoritt til å ha blitt utdelt kongen. Oddsen er 4/7 mot 3/7. Ikke mye, men nok til å spille på.

____________________________________________________________________

Kommentarer

Logg inn for å skrive kommentarer.