3 Gjennomføring av klubbens spillekvelder
Gjennomføring av klubbens spillekvelder krever også planlegging. For å få nødvendig effektivitet i spillingen må medlemmene vite hvordan turneringene er lagt opp, og hva som forventes av dem for at de skal kunne bidra effektivt i turneringsavviklingen.
Den/de som er ansvarlig for turneringsavviklingen skal pekes ut, og det skal være en turneringsleder som kan avklare situasjoner som måtte oppstå ved regelbrudd eller tvister under spillingen.
Det er hensiktsmessig å innarbeide rutiner for at nødvendig turneringsmateriell som kort, mapper, meldebokser, slipper og annet utstyr 9 Veiviser for tillitsvalgte i bridge klubber forefinnes og er tilrettelagt ved spillekveldene. Ofte vil det være flere som deler på disse oppgavene. Ansvarsdelingen mellom disse bør være avklart og kjent for medlemmene, slik at de kan søke assistanse av den som best kan bistå dem. En nærmere beskrivelse av forskjellige turneringsalternativer – manuelle eller datastøttete - finner du på Forbundets hjemmesider under ”Klubbstyrets oppgaver”. Her vil du også finne råd om hvilke turneringsalternativer som passer for ulike antall bord i en turnering og hvordan du kan alternere mellom forskjellige turneringsopplegg for å gi medlemmene et best mulig spilletilbud. For hvert turneringsalternativ er det også beskrevet hvilket turneringsmateriell som er nødvendig for gjennomføringen. Du vil også finne informasjon om hvordan du kan gjøre bruk av «Spar Ti» i turneringsavviklingen.
Hvordan turneringsregnskapet gjennomføres og hvordan resultatservice praktiseres, er ofte et viktig punkt i klubbenes drift. Naturligvis varierer konkurransemomentet fra klubb til klubb, men uansett vil deltagerne gjerne få en bekreftelse på graden av suksess paret har hatt med sin innsats under kveldens dyster ved kortbordet. For klubber som ikke benytter datastøttet turneringsavvikling anbefaler vi at det utarbeides en preliminær resultatliste etter endt spilling, slik at de deltagerne som ønsker kan få tilfredsstilt sin nysgjerrighet der og da. Selv om den senere gjennomgang av slipper og resultatregnskapet kan medføre endringer på listene.
For klubber som benytter PC i turneringsavviklingen er jo resultatregnskap ikke noe problem, da resultatene vil foreligge så snart siste runde er registrert og akseptert. Bruk av PC i turnerings-avviklingen innebærer flere fordeler, men det er naturligvis nødvendig at noen tar ansvar for at alle hjelpemidler og utstyr er tilstede og fungerer tilfredsstillende til enhver tid, og at det er noen tilstede som kjenner programmene og kan betjene utstyret.
Styret bør også klarlegge hvordan de forventer at medlemmene skal delta i praktiske gjøremål som å tilrettelegge spillelokalet for spilling, og ikke minst i oppryddingen etter at spillekveldene er avsluttet. Erfaringsmessig er det en styrke for en klubb, hvis den evner å trekke medlemmene med i gjennomføringen av klubbkveldene, slik at medlemmene opplever et medansvar for klubbens drift.
Alle klubber har sine egne regler for forskjellige forhold, så som hva som er forventet spilletid pr. runde, hvordan man praktiserer pauser i spillingen, betaling av kveldsavgift, premiering, etc. Det er lurt at alle slike ting er skrevet ned og kan utleveres når nye spillere gjester klubben.