5 Profileringen av klubben i nærmiljøet
Kanskje finnes det enda bridgeklubber som ønsker å drive sine aktiviteter i et lukket miljø, der klubbens indre liv forblir et privat anliggende for de få.
Det store gross av bridgeklubbene i landet ønsker imidlertid å trekke til seg flest mulig av de bridgespillere som finnes i klubbens nærmiljø. Dessverre er det ikke alltid så lett å lokalisere hvor det er mulig å spille bridge og hvem som er kontaktpersoner for klubben, når en er på besøk på steder man ikke er kjent. Medlemmer av Forbundet kan alltids finne fram til klubber og kontaktpersoner over hele landet gjennom Håndboken eller på Forbundets internettsider. Det er naturligvis bra, men det er først og fremst innbyggere i eget nærområde som er hovedmålet for klubbens profileringsaktiviteter. De klubber som gjør en god innsats på dette området vil høste fordeler og tiltrekke seg nye medlemmer/spillere. Å gjennomføre profileringsaktiviteter behøver slett ikke være særlig ressurskrevende.
La oss starte med det enkleste og mest selvfølgelige – klubbmedlemmene selv. De beste markedsførere av spillet og klubben vil selvsagt alltid være bridgespillere selv. Det burde være selvsagt at medlemmene i klubben ser sin betydning i profileringen av klubben. Erfaringsmessig er det dessverre slett ikke alltid tilfelle.
Styret bør oppfordre medlemmene å snakke om at de spiller bridge i klubbsammenheng til venner og bekjente i sosiale sammenheng og på arbeidsplassen. Alle som liker å spille kort har hørt om bridge i en eller annen sammenheng, og kanskje har de også spilt bridge en gang. Det å bli fortalt fra aktive klubbspillere om hvor og hvordan bridge kan spilles i nærmiljøet, vil være en kraftig interessevekker for alle som er nysgjerrige på hva bridge er og hvordan de kan komme i kontakt med det lokale bridgemiljøet.
Klubbene har mottatt fra Forbund og Krets et glimrende brosjyre-materiell som skal stimulere ung og gammel til å begynne å spille bridge. La medlemmene få dette materiellet til utdeling i de miljøer de selv er en del av. Sammen med et lite informasjonsskriv fra klubben kan dette være et effektivt hjelpemiddel til å øke kjennskapen til spillet og klubben.
Samme framgangsmåte kan benyttes på stands på lokale kjøpesentra, skoler eller bedrifter i lokal-miljøet. Likeledes bør det være selvsagt at klubben utarbeider plakater som henges opp på sentrale steder i kommunen.
Vær også klar over at de aller fleste kommuner har etablert internettsider der de informerer om sosiale tiltak i kommunen. Har ikke klubben din allerede fått lagt inn informasjon om klubben på kommunens internettside, er det jammen på tide. Tjenesten er gratis og det er bare å henvende seg til kommunens informasjonstjeneste med forslag til klubbinformasjon, så vil det helt sikkert bli ordnet. Har klubben egen internettside bør man også be om at det opprettes en egen lenke fra Kommunens informasjonssider til klubbens hjemmeside. En annen mulighet til øke kjennskapet til bridge og egen klubb vil være å få omtale i lokalpresse eller nærradio. Erfaringsmessig har artikler om spillet og lokale bridgeklubber i lokale media en stor oppmerksomhetseffekt. Likeledes er det viktig at resultater fra klubbens spillekvelder tas inn lokale aviser. Naboer og bekjente følger gjerne nøye med i de suksesser - eller mangel på slike - de medlemmer de kjenner oppnår rundt bridgebordet. Det oppleves kanskje ikke alltid som positivt for det enkelte medlem, men for klubben sikrer det regelmessig oppmerksomhet og omtale.Hvis styret erkjenner at kjennskapen til klubben i nærmiljøet er dårlig, og at dette er et hinder for klubbens utvikling, bør kanskje styret også vurdere å gå ut med en egen profileringskampanje. Gjennom Forbundet kan klubben bestille opptrykk av egne brosjyrer for utdeling til alle husstander – postalt, direkte av medlemmene eller av sportsklubber eller andre som påtar seg slike oppdrag. En slik kampanje vil naturligvis kreve økonomiske uttellinger for klubben, men kan være det virkemiddelet som skal til for at klubben får større oppmerksomhet i distriktet og bedre grobunn for å drive et effektivt rekrutteringsarbeide.
Husk at uansett hvordan klubben planlegger å profilere seg, må informasjonen om klubben som spres i nærmiljøet vedlikeholdes og holdes aktuell og korrekt. Foreldet og uriktig informasjon øker bare kjennskapet om en klubb som ikke tar sine omgivelser på alvor.
En nærmere beskrivelse av hvordan profileringsaktiviteter kan gjennomføres finner du på Forbundets hjemmesider under ”Klubbstyrets oppgaver”. Her vil du også finne eksempler på utforming av informasjonsmateriell og kampanjeopplegg. Du kan laste det ned og tilpasse det slik at det passer skreddersydd for din klubb. Materiellet passer også for diskusjon i klubbstyret om hvordan dere skal gjennomføre profileringsaktiviteter i eget nærmiljø og hvordan oppgavene skal fordeles.