6 Rekruttering av nye medlemmer
Det er en velsignelse at hobbyen vår – vår lidenskap kanskje – er av en slik beskaffenhet at er du først blitt fanget av bridgespillets fascinasjon, så er du bridgespiller for alltid. Og at bridge er et spill som spilles av alle – kvinner og menn i alle aldre. Bridge – et spill for livet!
Det innebærer imidlertid ikke at alle bridgespillere er klubbspillere – i hvert fall ikke i din klubb. Den positive effekten er at det gjerne er en hyggelig stabilitet i medlemsmassen i landets bridgeklubber. Men alle klubber vil over tid ha en naturlig lekkasje av medlemmer grunnet endringer i medlemmenes familieforhold, arbeidsbelastning, flytting og sykdom. Et årlig frafall i medlemsmassen på 5 -10 % av slike årsaker, er noe man kan forvente.
Det er heller ingen grunn til å stikke under en stol at medlemstallet i landets klubber har gått vesentlig tilbake de siste 10 – 20 årene. De siste fem årene har imidlertid medlemstallet i Forbundet vært stabilt oppunder 11 000 medlemmer. Enkelte klubber har måttet innstille og få nye klubber har blitt stiftet. Årsaken sies ofte å være at det nå finnes så mange andre tilbud om fritidsaktiviteter og at man ikke klarer å nå fram i konkurransen.
True or false? Vel, det er ingen tvil om at konkurransen om det store publikums oppmerksomhet er skjerpet. Men det finnes også eksempler på klubber som har lykkes i å tiltrekke seg nye medlemmer. Enkelte klubber har både doblet og tredoblet sin medlemsmasse de siste 4 - 5 årene gjennom bevisst og målrettet rekrutteringsarbeid. Slik sett fremstår disse som eksempler på at man kan lykkes, hvis man vil. Det er imidlertid en absolutt forutsetning at klubbstyret har en bevisst holdning til rekruttering av nye medlemmer til klubben. Og alle klubber har behov for å rekruttere nye medlemmer. Ikke nødvendigvis fordi enhver klubb skal ta mål av seg til å bli den største i landet, men fordi det er en del av klubbspillets natur at man må ha et visst antall spillere på hver klubbkveld for at spillekveldene skal oppleves som stimulerende av det enkelte medlem.
For klubber med 4 – 6 bord på klubbkveldene vil rekruttering fort være et spørsmål om å overleve. For større klubber er det mer tale om fortsatt å ha muligheten til å kunne tilby medlemmene et optimalt spilletilbud, slik at stemningen av optimisme og pågangsmot beholdes. Evner ikke klubben dette, er det en reell fare for at en følelse av mismot brer seg og medlemsflukt blir konsekvensen. Flere av landets klubber har opplevd en slik utvikling.
En forutsetning for å lykkes i rekrutterings arbeidet er at klubbene har et totaltilbud som oppleves attraktivt av potensielle medlemmer. Det å gis muligheter til å spille bridge i organiserte former på klubbens spillekvelder, er i regelen ikke en tilstrekkelig betingelse for å tiltrekke seg nye medlemmer. Selv garvede bridgespillere kan trekke seg tilbake fra en klubb, hvis forholdene for øvrig oppleves som utilfredsstillende. Nye og lite erfarne spillere har ofte en lav toleransegrense for en klubbkultur som oppleves mer støtende enn støttende. Det er derfor nødvendig at klubber som ønsker nyrekruttering tar hensyn til slike forhold og arbeider for å sikre at klubbmiljøet også er tilpasset nye spillere før en eventuell rekrutteringsaktivitet igangsettes.
Det første og viktigste rådet til klubbstyrene vil derfor være å ta seg tid til inngående å diskutere hvilket tilbud klubben bør gi sine medlemmer, og finne ut av om klubbens drift eventuelt bør legges om. Viktig er det også å gjøre seg opp en formening om hvilket medlemspotensial klubben har i sitt nærmiljø, og diskutere hvordan man skal gå fram for å tilby klubbens tjenester til publikum. Denne prosessen vil gi opphav til utarbeidelse av en rekrutteringsstrategi for klubben med realistiske mål for antall medlemmer man ønsker klubben skal ha, hvilke oppgaver og aktiviteter som må igangsettes, og hvilke ressurser man er villige til investere - både i arbeidsinnsats og økonomiske midler - over en nærmere angitt periode.
Det er imidlertid ikke klubbstyrets oppgave alene å gjennomføre rekrutteringsarbeidet. Gjennom å få forståelse blant medlemmene for at rekruttering er positivt og nødvendig, og at suksess i rekrutteringsarbeidet er avhengig av hvordan klubben og enkeltmedlemmer er forberedt på å motta nye medlemmer, er grunnsteinen lagt. Derfor er det viktig at man går ut og diskuterer de planer som er utarbeidet med øvrige medlemmene og sier fra hvordan man forventer at den enkelte skal medvirke.
En nærmere beskrivelse av hvordan rekrutteringsarbeidet kan angripes finner du på Forbundets hjemmesider under ”Klubbstyrets oppgaver”. Her vil du også finne eksempler på målgrupper man kan søke å tiltrekke seg og hvordan rekrutteringsarbeidet kan legges opp. Du kan laste det ned og tilpasse det slik at det blir skreddersydd for din klubb. Materiellet passer også for diskusjon i klubbstyret om hvordan dere skal planlegge gjennomføring av rekrutteringsaktiviteter i eget nærmiljø og hvordan oppgavene kan fordeles.