7 Begynneropplæring
Bridge er et kunnskapsspill, og derfor er det naturlig og nødvendig at opplæring sees i sammenheng med rekrutteringsarbeidet. Uten å spre kunnskap om hvordan bridge spilles, vil det bli smått med nye klubbmedlemmer.
NBF sentralt, kretsene og ikke minst klubbene selv har en vesentlig oppgave i å lære kortinteresserte over hele landet grunnleggende melde- og spilleteknikk i bridge.
Heldigvis har de fleste klubber ressurser til selv å gjennomføre opplæringsaktiviteter rettet mot nybegynnere i bridge. Som oftest vil klubben ha medlemmer som kan trå til som instruktører på et nybegynnerkurs. Og Forbundet tilbyr medlemsklubbene det 16 Introduksjon til styrearbeid opplæringsmateriell som er nødvendig for å starte og gjennomføre egen kursvirksomhet. Mange har imidlertid erfart at gjennomført kursvirksomhet ikke har gitt den forventede medlemstilstrømming til klubben, selv om kurset har hatt et lovende antall kursdeltakere. Forbundet opererer med et erfaringsanslag som tilsier at bare 5–10 % av kursdeltagerne på begynnerkursene rundt om senere blir å finne igjen som klubbspillere etter avsluttet kursvirksomhet. Vi kan derfor fastslå at kursvirksomhet alene ikke er til strekkelig for å sikre rekrutteringen til klubbene.
Erfaringer viser at overføringen fra kursdeltagere til klubbspillere likevel kan økes vesentlig. Forutsetningen er imidlertid at det legges minst like mye vekt på oppfølging av kursdeltagerne etter avsluttet kursvirksomhet som på gjennomføringen av kurset. Skal nybegynneropplæringen tjene som en rekrutteringsinnsats for klubben, er det nødvendig å involvere klubbmedlemmene som veiledere under kurset og å tilrettelegge spesielt for at nybegynnerne får anledning til å praktisere sine nyervervede kunnskaper på klubbkveldene.
I et etablert klubbmiljø kan spesialtilpasningen av klubbkveldene for uøvede spillere oppleves belastende for medlemmene, fordi det gjerne vil innvirke på det tradisjonelle spilletilbudet i klubben. Medlemmene vil i en overgangsperiode måtte akseptere at det bridgefaglige nivået i klubben synker og være innstilt på å hjelpe nybegynnerne tilrette.
Tar man sikte på å starte opp et opplæringstilbud som en del av en rekrutteringsstrategi, er det nødvendig å vurdere om klubben har de ressurser å sette inn som er nødvendig for å lykkes og akseptere nybegynnerne som fullverdige medlemmer av klubben.
En nærmere beskrivelse av hvordan nybegynneropplæring med sikte på å styrke rekrutteringen til klubben bør legges opp, finner du på Forbundets hjemmesider under ”Klubbstyrets oppgaver”. Her vil du også finne eksempler på alternative måter å tilrettelegge oppfølgingsarbeidet av kursdeltagerne etter at kurset er avsluttet og hvilke forhold som spesielt må ivaretas.