Et innlegg fra bloggen
GeOs blogg
Spilleprøve. God sjanse, eller 100%?
Dette spillet er inspirert av et spill som for en stund siden ble publisert på en annen bridgeside. Varianten i vår versjon ligner litt, men i motsetning til det nevnte spillet er det faktisk i dette spillet en spilleplan som gir 100% vinnersjanse.
Giver syd. Alle i sonen
Syd skal spille 6 spar uten at motparten har meldt. I meldingsforløpet sniffet N/S litt på storeslem, men de holdt seg klokelig unna det, for som du ser er det egentlig to mulige tapere, en i hver minorfarge.
Vest spiller ut hjerter knekt. Spilleplan?
Den første analysen sier at det er enkelt om ruterfinessen går. Det gir dog en bedre sjanse å satse på at kløverfargen kan gi tre stikk først. I så fall kan en ruter kastes hos nord på syds fjerde kløver og det blir kun en kløvertaper. Men hvordan bør kløveren spilles best for å få tre stikk i fargen? Samme hvordan kløverfargen angripes kan det sitte 4-2 motsatt vei (Q-J-x-x), og da kan det ende opp med at siste sjanse er ruterfinessen som selvsagt kan ryke.
For toppspilllere og erfarne spillere bør dette spillet være unnagjort på sekunder - en helt trygg kontrakt. For mer uefarne spillere er det neppe så opplagt?
Ser du løsningen? Den får du i neste innlegg som blir lagt ut ikke så lenge etter dette innlegget er lagt ut.
Kommentarer