Et innlegg fra bloggen GeOs blogg
Finesser er gøy! Eller?
Det spillet vi skal se på i dag ligner litt på et spill vi tok med i bloggen forleden. Det er en spilleprøve hvor de beste og mest erfarne ser spillets poeng ganske umiddelbart. For middels dyktige spiller bør det også gå an å se løsningen hvis man ikke er for rask på labben. Men for ferske spillere er det vanskeligere fordi det går liksom mot noe de har lært og latt seg inspiere av, en teknikk som så absolutt kan være viktig – men til rett tid.
Du skal i lagkamp spille 4 spar som syd, og motparten har ikke meldt. Vest spiller ut hjerter konge og fortsetter med liten hjerter til østs ess. Derfra kommer en tredje runde hjerter som du stjeler, for sikkerhets skyld høyt selv om du ikke har tro på at øst har sekskort hjerter og øst dobbelton, men du har jo alt av store trumf uansett. Vest følger (naturligvis) farge i tredje hjerterrunde. Du tar en trumfrunde, og begge følger farge.
Hvordan spiller du videre?
Det kan være fort gjort å se for raskt på dette og konstatere at her er det finessemuligheter i begge minorfargene. Kløverfinessen kan gå, og tas en vellykket finesse i den fargen handler det om overstikk idet en prøver å lokalisere ruter dames plassering. Men om vest vinner stikk for kløver dame og frir seg med kløver avhenger kontrakten av å tippe hvem som har ruter dame.
Uansett, om finessene prøves etter tur har spillefører en god sjanse, en av to finesser må gå bra. Det er 50% sjanse for at den første lykkes, og av de andre 50 %’ene (første finesse gikk galt) har man også en 50-50 finesse-mulighet, så totalt blir det 75% sjanse.
Men hvorfor spille på en 75% sjanse når det er en 100% sikker kontrakt hvis den spilles korrekt?
La oss si hele spillet ser slik ut fra start:
Som du ser vil en eventuell kløverfinesse mislykkes, og etter det vil det bli tipping i ruter, med ti stikk eller en bet som resultat.
Dette er et eliminasjon og innspill-mønster. Denne gangen ordnet motparten elimineringen av hjerterfargen med den naturlige starten på motspillet. Du tar ut trumfen (la oss si den sitter 2-2) og lar deg ikke blende av finessemulighetene. Etter dette ser det slik ut:
Herfra bør det satses på et innspill for å få hjelp av motparten. I hvilken farge bør innspilles utføres?
Hvis du spiller A-K nok en ruter går det bra om vest har ruter dame, men det går galt om ruter dame sitter hos øst, og vest har kløver dame. Øst vinner forsvarets tredje stikk for ruter dame og spiller kløver, og vest må få betestikket for kløver dame.
Det er kløver som er innspillsfargen i diagramsituasjonen. Spill de to toppkortene i kløver av en tredje runde av fargen. Vest kommer inn og må spille til dobbeltrenons som gir stjeling på den ene siden og ruteravkast fra den andre, eller vest må spille ruter som løser den fargen for deg.
Hva om øst har kløver dame?
Da har du gått glipp av sjansen for ett overstikk, men kontrakten er bombesikker. Og det spilles jo som sagt i starten lagkamp. Om øst får stikk for kløver dame er det han som må spille til dobbeltrenons eller løse ruteren for deg - ti sikre stikk.
Meningen med disse artiklene om finesser som ikke skal tas er liksom ikke å si at man aldri skal ta finesser! Men altså, igjen er det et eksempel hvor det må sees på hele spillet før en i 100 km i timen går i gang med finesser. Her er det to mulige, vanlige finessemuligheter, men ingen av finessene bør prøves hvis du ønsker å spille kontrakten best mulig.
Kommentarer