Et innlegg fra bloggen GeOs blogg GeOs blogg

SPILLEPRØVE

Det finnes mye teori og mange bøker/artikler om hvordan forskjellige fargekombinasjoner bør spilles. Det er selvsagt nyttig å lære seg slikt, men mye slik teori er basert i prosentsjanser osv. og gjelder slik det ofte beskrives fargen isolert sett. Det er viktig å ikke låse seg fast i teorien, men også se på hele spillet og hvilken informasjon man har.

Her er et spill som kan gå galt om man spiller «rett etter nesen». Ta det som en spilleprøve selv.

Nord giver, N/S i sonen

Nord åpnet med 1NT (15-17), og øst meldte inn 2 hjerter som viste hjerter pluss en minor, minst 5-4 i de to fargene. Syd hoppet til 3 spar som var krav med femkorts farge, og nord løftet til utgangen 4 spar.

Fra vest kom hjerter 10 i utspill til esset. Øst skiftet til kløver konge og fortsatte så med kløver ess. Syd trumfet i andre runde kløver. Her tar du over. Spilleplan?

Ved det ene bordet i en lagkamp tenkte ikke spillefører gjennom den informasjonen han hadde. Så han spilte i fortsettelsen sånn som det ville vært naturlig å gjøre uten noen motmeldinger; spar ess-konge. Det er normal fargebehandling med slik sparfarge isolert sett. Alt er greit om sparen sitter 3-2 eller knekten sitter singel. Det løser seg også fint om øst har spar knekt fjerde da en markert finesse kan tas i tredje sparrunde om vest ikke følger med spar i andre trumfrunde.

Men her gikk det galt, og det bør vel ikke komme som en overraskelse at øst ikke hadde fire spar, men det hadde vest? Øst har jo vist minst ni kort i hjerter og kløver. Så at han skal ha firekorts spar er helt usannsynlig. Så glem den «vanlige» fargebehandlingen i dette tilfellet. Det spillefører bør bekymre seg over er at vest kan ha fire trumf.

Etter å ha startet med A-K i spar ble det helt feil i denne utgangen som fra start så ut som ville kunne ende med ett overstikk. En desperat spillefører fortsatte med ruter fra topp i håp om at vest fulgte farge lenge slik at ruteren kunne gi avkast. Men vest kunne trumfe allerede i tredje runde ruter og spilte seg fri med spar knekt. Dermed var spillefører låst på hånden og fikk to hjertertapere – to bet!

Løsningen som spilleføreren ved det andre bordet fant er vel ikke så vanskelig å komme på om spillefører ser for seg at vest har sparlengde som vel ikke er usannynlig i det hele tatt?

Etter å ha stjålet i andre kløverrunde og avgitt kun to stikk bør spillefører sørge for å sikre seg et senere inntak til nord hvis sparen sitter 4-1. Derfor bør det spilles alternativt i trumffargen, slik: spar ess fulgt av spar til damen. Det er selvsagt en uvanlig måte å spille med en slik farge, men her fungerer det glimrende. Om sparen sitter 3-2 tas selvfølgelig en tredje runde trumf, og det blir elleve stikk. Men idet øst ikke følger i andre trumfrunde lar spillefører trumfkongen ligge og går på ruteren. Vest kan trumfe tredje gang ruter spilles, men da har spillefører kontroll. Om vest spiller kløver trumfes hos syd og spar til kongen tar ut vests siste trumf før resten av ruteren innkasseres. Og om vest spiller hjerter kommer syd inn på kongen. Så tas vests siste trumf ut med spar til kongen, og spillefører er på den siden hvor ruterstikkene er. Ti stikk.

Kommentarer

Logg inn for å skrive kommentarer.