Et innlegg fra bloggen GeOs blogg
Hopp i fjerde farge
"Alle" spiller med melding i fjerde farge som kunstig krav, og de fleste definerer det som utgangskrav. For eksempel:
1.
2 ruter = kunstig utgangskrav.
Noen bruker såkalt XYZ hvor 2 ruter i en slik situasjon på samme måte som fjerde farge ikke viser ruterfarge, men er kunstig utgangskrav.
Spørsmålet er, hva betyr hopp i fjerde farge?
2.
Det er ikke uvanlig å si at dette viser 5-5 og er utgangskrav. Med kun 5-4 og usikkerhet om hva som er beste utgang meldes simpelthen 2 ruter først, kunstig krav.
Det går imidlertid an å bruke denne hoppmeldingen i fjerde farge som Splinter med sparstøtte. I så fall vil hopp til 4 ruter i denne situasjonen kunne defineres som renons og fastsette spar som trumf.
Hopp i fjerde farge stigende (fjerde farge er høyere rangert enn fargen svarer først meldte) bør imidlertid helt klart være Splinter med støtte i makkers sist meldte farge, for i slike situasjoner har man ikke bruk for en slik melding som naturlig melding. Eksempel:
3.
3 spar viser her kortfarge i spar, hjerterstøtte og en sterk hånd.
Hva hopp i fjerde farge hvis det er i lavere rangert farge betyr (som i eksempel 2) blir et avtalespørsmål for det enkelte makkerpar
_______________________________
Her er et eksempel fra en turnering i forrige uke, et spill hvor en slik meldesituasjon oppstod:
Etter standard meldemetoder starter det med 1 kløver-1 hjerter, og så 1 spar fra åpneren (eller 1 kløver-1ruter for de som bruker kløverføringer, så 1 spar). Hva nå?
Ø/V bør vel egentlig finne frem til slem uansett hva avtalene er, men da spillet forekom i en ganske bra turnering var det ikke så mange Ø/V-par som spilte slem. Noen var i 6 spar, og ett par spilte 6 kløver. Ingen meldte storeslem.
Det er nesten en bra storeslem i spar, og en ganske god storeslem i kløverkontrakt.
Det satt slik at det kunne vinnes tretten stikk i sparkontrakt, men med spar som trumf blir man i praksis avhengig av 3-2 i trumf fordi det må trumfes et par ruter hos øst, eller et par hjerter hos vest for å komme til tretten stikk (seks trumfstikk, hjerter ess og fem kløverstikk. Da blir spillefører på et tidspunkt etter å ha trumfet to røde tapere nødt til å trumfe for å komme seg over til den andre siden for å ta ut trumfen. Følgelig har han ikke mer enn tre trumf på noen av sidene, ikke noe særlig om en motstander har fire trumf.
I kløverkontrakt er det en bedre storeslem da man har ni trumf til sammen og bedre kontroll. I 7 kløver er det ganske enkelt om spar sitter 3-2, og en får med seg flere 4-1 sitser i spar også.
Spar satt komfortabelt 3-2. Det er ikke sikkert man bør ta tretten stikk i 6 spar for det, for det er muligheter for å vinne de tolv stikkene som behøves for kontrakten med en del 4-1 sitser hvor det er risiko for å gå bet i lilleslem om man er for grådig. Du kan jo selv som trening sette opp noen hender N/S med 4-1 i spar og forsøke deg på spilleføringen.
Det er helt greit å spille lilleslem med disse kortene, og i parturnering er nok 6 spar å foretrekke fremfor den enda sikrere kløverslemmen.
Hvordan melde disse kortene? Du kan jo prøve deg med ditt og din favorittmakker sitt system og avtaler. Men husk det er enklere når du har sett kortene...
Kommentarer